• Valio Oy/

Tutkimus paljastaa yllättävän faktan suomalaisesta ruokailukulttuurista: yhteisiin ruokahetkiin käytetään keskimäärin alle puoli tuntia päivässä

Yhdessä syömisen on todettu vahvistavan arjen hyvinvointia. Tuore Valion tutkimus paljastaa, että suomalaisista 64 prosenttia pitää yhdessä syömistä joko tärkeänä tai erittäin tärkeänä, mutta vain joka toinen suomalainen syö päivittäin yhdessä toisen kanssa. Kannustaakseen yhä useampia suomalaisia syömään yhdessä Valio starttaa yhdessä syömisen päivän, jota vietetään 25.8. Tavoitteena on luoda päivästä perinne, joka tuo suomalaiset yhden pöydän ääreen.

Valion tuore tutkimus paljastaa, että jopa 12 prosenttia suomalaisista syö yhdessä muiden ihmisten kanssa harvemmin kuin muutaman kerran kuussa. Yhdessä syöminen korostuu erityisesti ainoastaan lapsiperheissä, joista jopa 81 prosenttia syö yhdessä vähintään yhden kerran päivässä. Suurimpina esteinä yhteisille ruokahetkille pidetään yhteisen ajan puutetta, kiirettä ja taloudellista tilannetta.

Tutkimuksen toteutti Valion toimeksiannosta Nepa. Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä huhtikuusta toukokuuhun 2022, ja siihen vastasi 1000 iältään 18-74-vuotiasta suomalaista. Otos edustaa Suomen väestöä. Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin tästä.

Yhdessä syömisen päivä kannustaa yhteiseen pöytään

Tutkimus paljastaa myös, että joka toinen suomalainen haluaisi viettää päivää, jolloin syödään yhdessä ja valtaosan mukaan nimetty päivä rohkaisisi heitä syömään yhdessä muiden ihmisten kanssa.  Siksi Valio starttaa yhdessä syömisen päivän, jota vietetään 25.8. Tavoitteena on kannustaa yhä useampi suomalainen kokoontumaan saman pöydän ääreen ja samalla muistuttaa ihmisiä yhteisen ajan ja yhdessä syömisen tärkeydestä.

”Uskomme aidosti, että elämän parhaat asiat tapahtuvat yhdessä pöydässä ja siksi haluammekin jatkuvasti keksiä uusia tapoja kannustaaksemme ihmisiä syömään enemmän yhdessä. Toivomme, että tänä vuonna starttaavasta yhdessä syömisen päivästä tulee suomalaisten rakastama monivuotinen perinne, joka saa ihmiset muistamaan yhdessä syömisen tärkeyden myös vuoden muina päivinä. Haluamme myös muistuttaa, että yhdessä syömisen ei tarvitse olla suuri spektaakkeli vaan osa ihmisten arkipäivää”, Valion markkinointipäällikkö
Outi Lindberg taustoittaa.

Ihmisten tuominen yhden pöydän ääreen on ollut Valion tekemisen keskiössä jo vuosien ajan. Vuosien varrella on järjestetty muun muassa kesäisiä aamiaisia keskellä suomalaista luontoa, tuotu ennestään tuntemattomia ihmisiä yhteen jouluaterialle ja ilahdutettu vanhuksia vierailemalla hoivakodeissa pääsiäisen aikaan.

Yksinäisyys esteenä yhdessä syömiselle korostuu yksinasuvien keskuudessa

Tilastokeskuksen mukaan yksinasuvien määrä on lisääntynyt viime vuosina erityisesti 25–35-vuotiaiden ikäryhmässä. Nyt toteutetun tutkimuksen mukaan yksinasuvista 41 prosenttia syö yhdessä toisten ihmisten kanssa vain muutaman kerran kuussa tai harvemmin. Yhä useampi yksinasuvista mainitsee esteeksi yhdessä syömiselle yksinäisyyden. Siksi tänä vuonna yhdessä syömisen päivänä keskitytään erityisesti yksinasuviin ja nuoriin ihmisiin.

Yhdessä syömisen päivänä 25.8. käynnistyy yhdessä pöydässä -kiertue, jonka tapahtumien tavoitteena on tuoda erityisesti nuoria yksinasuvia saman pöydän ääreen ympäri Suomen. Tapahtumat järjestää TikTokista tutuksi tullut Ariel Hokkanen, joka on ottanut missiokseen yhdistää entuudestaan tuntemattomia ihmisiä sosiaalisen median kautta.

“Olemme seuranneet Arielin matkaa Suomessa jo hetken aikaa ja olemme olleet erityisen vakuuttuneita hänen avoimuudestaan ja vilpittömästä halustaan tuoda uusia ihmisiä yhteen. On etuoikeus, että pääsemme järjestämään kiertueen juuri hänen kanssaan ja tarjoamaan hänelle yhä paremmat resurssit ihmisten yhteen tuomiseksi”, jatkaa Lindberg.

Kiertue käynnistyy elokuussa Helsingissä ja jalkautuu syksyn aikana Tampereelle, Turkuun ja Ouluun.

Lue lisää yhdessä syömisen päivästä täältä.

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme.

4 000 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2021 oli 1 918 miljoonaa euroa.

www.valio.fi