• Valio Oy/

Valio Akatemia® stipendit vuonna 2023: yli 300 stipendiä lasten ja nuorten liikunnalle

Valio Akatemia® tukee lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia raha- ja ravitsemusstipendeillä. Stipendin vuodelle 2023 sai 2000 hakijan joukosta 319 kohdetta ja stipendien yhteenlaskettu arvo on noin 130 000 euroa. Kuluva vuosi on Valio Akatemia® ohjelman kymmenes toimintavuosi.

Valio Akatemia® stipendiä voivat hakea alle 18-vuotiaat yksilöurheilijat, joukkueet ja koululaisryhmät ympäri Suomea. Valio Akatemia® tukee liikuntaa ja urheilua kaikilla tasoilla: matalalla kynnyksellä liikunnasta iloitsemista, yhdessä tekemistä ja toki myös eri lajien kärkikahinoissa menestyksen tavoittelua.

”Oleellista on, että voimme tarjota monipuolisia mahdollisuuksia liikunnasta nauttimiselle. Siihen kuuluu monenlaisia lajeja, tavoitetasoja ja yhdessä sekä itsenäisesti tekemistä. Jokaiselle löytyy varmasti oma tapa kokea liikunnan iloa, ja tässä haluamme tukea suomalaisia lapsia ja nuoria”, Valion markkinointipäällikkö Nina Wahlström sanoo.

Monipuoliset stipendit

Stipendiaatteja olivat mukana valitsemassa Valio Akatemia® ohjelman kummit: jalkapalloilija Joel Pohjanpalo, hiihtäjä Kerttu Niskanen, estejuoksija ja suunnistaja Topi Raitanen sekä hiihtotubetusryhmä Real Skifi.

Liikunnan harrastamiseen liittyy erilaista tuen tarvetta: rahastipendeillä on hankittu esimerkiksi varusteita, mahdollistettu kisamatkoja ja maksettu valmentajien palkkioita. Ravitsemusstipendeillä tuetaan liikunnan harrastajien kokonaisvaltaista hyvinvointia välipala- ja kokkauskurssien sekä ravitsemusvalmennusten muodossa. Valmennukset ja kurssit toteutetaan yhdessä Marttaliiton ja urheiluravitsemuksen asiantuntijoiden kanssa.

Tuettujen lajien joukossa oli sekä yksilö- että joukkuelajeja, talvi- ja kesäurheilua, sisä- ja ulkolajeja. Liikunnan laajasta merkityksellisyydestä hyvä esimerkki on se, että eräs stipendinsaaja tavoittelee ratkaisuja kouluviihtyvyyden parantamiseen ja kiusaamisen vastaiseen työhön liikunnan kautta.

Valio Akatemia® - liikunnan tukena joka vuosi

Kaikille vuoden 2022 stipendin saaneille on ilmoitettu valinnasta henkilökohtaisesti. Haku vuoden 2024 stipendeihin käynnistyy kesällä 2023. Stipendejä voivat hakea kaikki alle 18-vuotiaat liikuntaa harrastavat ja siitä kiinnostuneet lapset ja nuoret ympäri Suomen. Hakija voi olla yksilöurheilija, joukkue tai koululuokka.

Katso kaikki stipendien saajat ja tutustu ohjelmaan.

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme.

4 000 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2021 oli 1 918 miljoonaa euroa.

www.valio.fi