Valio Akatemia erikoisstipendin saa RiverFalls-muodostelmaluistelujoukkue

Valio Akatemia® erikoisstipendi on myönnetty Seinäjoen taitoluistelijat ry:n muodostelmaluistelujoukkueelle RiverFallsille. 17-henkisen joukkueen luistelijat ovat iältään 9-13-vuotiaita. Joukkue aikoo käyttää 3000 euron suuruisen stipendin esimerkiksi kotimaan kilpailumatkojen toteuttamiseen. Valio Akatemia® erikoisstipendi jaettiin Suomen Urheilugaalassa 16.1.2020.

”Tieto stipendin saamisesta tuntui aivan uskomattoman hienolta, itketti ja nauratti ilosta. Stipendi on joukkueelle merkittävä asia, sillä toimintaan ja varusteisiin liittyviä kuluja on paljon ja myös kisamatkat ovat iso satsaus. Samalla ne ovat elämyksiä ja muistoja synnyttävä, yhteishenkeä lujittava osa tätä lajia”, joukkueenjohtaja Minna Lehto sanoo.

Yhteishenki on ykkönen

RiverFallsissa luistelee 9-13 vuotiaita tyttöjä ja joukkueeseen kuuluu kaikkiaan 17 luistelijaa. Joukkueessa on tapahtunut muutoksia ja noin puolet joukkueen jäsenistä on uusia. Sen vuoksi yhteishengen rakentaminen on erityisen tärkeää. Muodostelmaluistelussa onnistumisen mahdollistaa sanaton yhteisymmärrys ja yhteistyö luistelijoiden välillä.

”Joukkueena tähtäämme oman suorituksemme parantamiseen ja asetamme myös kilpailukohtaiset tavoitteet. Tärkeintä on, kaikki tekevät parhaansa - sijoitus ei ole se ykkösasia. Kilpaileminen opettaa myös toipumaan pettymyksistä ja tukemaan ja tsemppaamaan kaveria niissä tilanteissa, joissa harmittaa”, Lehto kertoo.

Lasten ja nuorten liikunnan asialla

Valio Akatemia® erikoisstipendin tulee esimerkillisesti edistää lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja kehittymistä. Sen saajan toiminta edustaa liikunnan iloa, yhteisöllisyyttä, pieniä ja suuria onnistumisia, motivoituneita ja innostuneita lapsia, nuoria ja toiminnassa mukana olevia aikuisia. Toiminnassa tulee näkyä pitkäjänteisyys, edelläkävijyys ja uudistava ajattelu.

”RiverFalls-joukkueen hakemus oli tehty ajatuksella ja siinä oli mukana myös video, jossa päästiin seuraamaan joukkueen harjoittelua. Joukkueessa on huikea yhteishenki ja tsemppi, jota jaetaan myös kilpaileville joukkueille. RiverFalls satsaa joukkueen kehitykseen paljon, niin fyysisesti kuin henkisestikin”, Valio Akatemia® ohjelman projektipäällikkö Nina Wahlström sanoo.

Valio Akatemia® jakaa 133 750 euron arvosta stipendejä lapsille ja nuorille liikuntaharrastusten tukemiseksi vuodelle 2020. Valio Akatemia® on valinnut yhdessä ohjelman kummien kanssa yhteensä 308 nuorta stipendin saajaa.

Ohjelman kummeja ovat jalkapalloilija Joel Pohjanpalo, hiihtäjä Kerttu Niskanen, estejuoksija ja suunnistaja Topi Raitanen sekä hiihtotubetusryhmä Real Skifi. Stipendejä jaetaan yksilöurheilijoille, joukkueille ja koululaisryhmille ympäri Suomea. Stipendin saaneiden joukossa on sekä kilpaurheilijoita että liikuntaharrastuksen vastikään aloittaneita lapsia ja nuoria.

Haku vuoden 2021 stipendeihin käynnistyy keväällä 2020. Stipendejä voivat hakea kaikki alle 18-vuotiaat liikuntaa harrastavat ja siitä kiinnostuneet lapset ja nuoret ympäri Suomen. Hakija voi olla yksilöurheilija, joukkue tai koululuokka.

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi kuusi vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien osuuskuntien kautta omistama yritys. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2018 oli 1 734 miljoonaa euroa.