Valio hakee kansainvälistä kasvua innovaatioilla ja osaamisella

Valio esittelee huippuinnovaatioitaan ja premium-luokan tuotteita 7.-11.10 järjestettävillä Anuga-messuilla Kölnissä. Valio on esillä teemalla ”The most innovative dairy in the world from Finland”. Valio tavoittelee kansainvälistä kasvua erityisesti kuluttajatuotteilla, mutta myös räätälöidyillä teollisuustuoteratkaisuillaan maailmanlaajuisesti.

Viime vuonna Pariisissa järjestettyjen elintarvikealan SIAL-messujen yhteydessä Valion viisi tuotetta nimettiin maailman parhaiden ruokainnovaatioiden joukkoon.

Valio on Suomen johtava elintarvikkeiden viejä. Valion osuus Suomen elintarvikeviennistä oli noin 26 % ja maitotuotteiden viennistä noin 97 % vuonna 2016. Kuluvana vuonna viennin painopiste on ollut kuluttajille tarjottavissa lisäarvotuotteissa, joista monet ovat herättäneet kansainvälistä kiinnostusta. Valion vahvuuksia maailmalla ovat innovatiivisen, Nobel-palkitun tuotekehityksen lisäksi suomalainen puhdas luonto sekä huippulaadukas maito. Valion valtti on niin ikään jäljitettävä, omissa käsissä oleva toimitusketju maitotilalta kaupan hyllyyn. Myös Valion osuustoiminnallinen omistuspohja ja suomalaiset maitotilayrittäjät kiinnostavat kuluttajia.

- Lanseerasimme viime vuonna 126 uutta tuotetta. Hyvinvointia edistävät tuotteet ja -konseptit sekä EU:n puhtain maito muodostavat Valion kilpailuedut. Laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ja Valio Gefilus® Kefir tuotteet ovat vientituotteiden kärkeä. Valio ValSa® maitosuolan käyttö juustoissa ja levitteissä on valtava kehitysaskel ja mahdollisuus meille. Odotamme innolla näiden tuotteiden esittelemistä Anuga -messuilla ja arvokasta palautetta asiakkailta, Valion uusista markkinoista vastaava vientijohtaja Paavo Salminen sanoo.

Valion patentoimaan keksintöön perustuvat laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ovat olleet myynnissä jo vuodesta 2001. Tällä hetkellä Valiolla on maailman suurin, yli 100 tuotetta käsittävä laktoosittomien tuotteiden valikoima.  Valio tarjoaa kansainvälisille kuluttajamarkkinoille näiden tuotteiden lisäksi myös uusia ratkaisuja, joissa hyvä maku yhdistyy hyvinvoinnin edistämiseen, oli kyse sitten proteiinista tai suolan tai sokerin vähentämisestä.

- Tiedämme, että suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla. Valio haluaa erottua innovatiivisuudellaan.  Maailmalla arvostetaan kykyämme kuunnella kuluttajatarpeita ja vastata nouseviin terveyden ja hyvinvoinnin trendeihin suomalaisilla tuotteilla.  Meillä on yli 110-vuotinen kokemus meijeriliiketoiminnasta ja innovatiivinen tuotevalikoima, joten meillä on kaikki mahdollisuudet tuottaa lisäarvoa ulkomaisille kumppaneille, jatkaa Paavo Salminen.

Suomalaiselle elintarvikeosaamiselle on mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla

Laktoosittoman markkinan odotetaan kasvavan edelleen voimakkaasti erityisesti kehittyvissä maissa. Markkinan kasvuennuste on yli 60 % vuosina 2015-2020. Valiolla on tarjota maailmanluokan osaamista kansainvälisille elintarvikevalmistajille niin valmiina laktoosittomina Eila® maitojauheina kuin asiakaskohtaisina ratkaisuina.

- Valio etsii jatkuvasti uusia kansainvälisiä kumppaneita, jotka arvostavat korkealaatuisia raaka-aineita. Valiolla on vuosikymmenien kokemus elintarviketeollisuuden tarpeisiin vastaamisesta ja kumppaneiden arvostus maailmanlaajuisesti, kertoo vientijohtaja Merja Koski-Korhonen.

- Anuga-messuilla on esillä Valion ainutlaatuinen laktoositon tarjonta ja lastenruokiin käytettävät raaka-aineet. Niiden avulla voimme osoittaa, miten Valio pystyy vastaamaan elintarviketeollisuuden tarpeisiin räätälöityinä ratkaisuina ottaen huomioon eri markkinoiden erityisvaatimukset. Tuotteiden lisäksi Valion tarjoamalla tuotekehitys - ja prosessiosaamisella sekä kokonaisvaltaisella palvelulla on entistä enemmän kysyntää, jatkaa Koski-Korhonen.

Vientijohtaja VP Paavo Salminen, Valio Oy, puh. 010 381 2649, sähköposti paavo.salminen@valio.fi
Vientijohtaja Merja Koski-Korhonen, Valio Oy, puh.010 381 2616, sähköposti merja.koski-korhonen@valio.fi

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi kuusi vuotta peräkkäin. Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien osuuskuntien kautta omistama yritys. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella. Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2018 oli 1 734 miljoonaa euroa. Valio – Paremman elämän palveluksessa.www.valio.fi