Valio investoi Lapinlahden tehtaan juustonvalmistukseen yli 60 miljoonaa euroa

Ruokatalo Valio tekee merkittävän, yli 60 miljoonan euron investoinnin Lapinlahden tehtaan juustonvalmistusprosessiin. Investointi käsittää juustonvalmistustilojen laajennuksen ja laitteiden uusimisen. Investoinnin tarkoituksena on korvata nykyinen, teknisen käyttöikänsä päässä oleva valmistuslaitteisto. Rakennustyöt alkavat kesällä 2024 ja uusi tuotantolinja otetaan käyttöön arviolta keväällä 2026.

”Tällä merkittävällä investoinnilla turvaamme juustontuotannon jatkuvuuden pitkälle tulevaisuuteen. Käytännössä se tarkoittaa, että kaupan hyllystä löytyy jatkossakin esimerkiksi suosittu herkuttelujuusto Valio Keisarinna, jokaisen päivän luottojuusto Valio Hyvä suomalainen Arki sekä kymmeniä muita juustoja. Investointi pienentää myös tuotannossa syntyvää hukkaa ja nostaa Lapinlahden tehtaan juustonvalmistuskapasiteettia”, Lapinlahden tehtaanjohtaja Aleksi Ylitalo kertoo.

Juustonvalmistuksen uudistus pitää sisällään kerrosalaltaan noin 2 000-neliöisen laajennuksen nykyiseen juustolaan sekä uudet laitteet juustonvalmistukselle. Myös juustolan pakkaamotoiminnot ja -laitteet uudistetaan. Investointiin kuuluu lisäksi uusi muuntamo ja varavoimakone.

Lapinlahti on Valiolle merkittävä tehdas

Valion suurimpiin toimipaikkoihin kuuluva Lapinlahti sijaitsee suomalaisen maidontuotannon ydinalueella ja vastaanottaa noin neljäsosan Valion raakamaidosta eli 415 miljoonaa litraa maitoa vuodessa. Lapinlahdella valmistetaan kypsytettyjä juustoja arkeen ja herkutteluun. Juustoja tehdään kotimaan markkinoille ja myös vientiin esimerkiksi Keski-Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.

Juustojen lisäksi Lapinlahden tehtaalla valmistetaan maitojauhetta, demineralisoitua herajauhetta ja lisäarvojauheita kuten laktoosittomia maitojauheita ja lastenruokaa. Suurin osa maitojauhetuotteista menee vientiin.

Valio on kehittänyt Lapinlahden tehdasta viime vuosina aktiivisesti ja investoinut etenkin tehtaan jauhetuotantoon. Tuorein investointi on kuluttajatuotteiden pakkaamo, joka valmistui vuonna 2020. Vuonna 2022 tehtaalla tehtiin merkittävä energiauudistushanke, jonka tuloksena tehtaan savukaasun hukkalämpö otetaan talteen. Näin tehtaan energiankulutus pieneni yli 10 prosenttia ja kasvihuonekaasupäästöt noin 10 000 CO2-tonnia vuodessa eli noin 4 900 henkilöauton vuotuisten päästöjen verran.

”Kuopion seutu on Suomen tärkeintä maidontuotantoaluetta ja Itä-Suomi on merkittävä ruoantuotannon alue ylipäätään. Itä-Suomessa ruoan tuotantoketju pellolta pöytään työllistää kaikkiaan yli 20 000 henkilöä*. Täällä tehdään siis merkittävää työtä koko Suomen ruokaturvan ja elintarvikeviennin eteen”, Ylitalo sanoo.

Valion Lapinlahden tehtaalla työskentelee noin 285 ammattilaista. Toimipaikka on tärkeä työllistäjä koko Pohjois-Savon alueella, sillätyömahdollisuuksia on tarjolla monenlaisille osaajille esimerkiksi valmistuksessa, pakkaamossa, varastossa, laboratoriossa ja kunnossapidossa sekä erilaisissa automaatio- ja prosessikehityksen sekä suunnittelun esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä.

”Itä-Suomessa on paljon kasvun mahdollisuuksia ja kehittämisen arvoista. Sekä Suomessa että EU:ssa toimivien päättäjien on huolehdittava yritysten investointi- ja toimintaedellytyksistä Itä-Suomessa. Elinvoimainen Itä-Suomi on myös koko Suomen turvallisuutta lisäävä tekijä, Valion yhteiskuntasuhdejohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

*Tilastokeskus, 2022

Juusto on säilyttänyt suosionsa

Suomalaisten juuston kulutus on pysynyt tasaisena viimeisen vuosikymmenen ajan. Suomalaiset syövät keskimäärin 25,5 kg juustoa vuodessa henkilöä kohti. (Luonnonvarakeskus ravintotase 2022) Yli puolet suomalaisista käyttää juustoa päivittäin, tavallisesti leivän päällä (Taloustutkimus Suomi syö 2022-tutkimus, 15-79-vuotiaat suomalaiset).

”Juusto on helppo tapa saada makua ja ravitsevuutta välipalalle ja pääaterioille. Makumaailman suhteen meitä suomalaisia pidetään mietojen makujen ystävänä, mutta erityisesti juhlahetkiin ja ruoanvalmistukseen valitaan myös syvemmän makupaletin tuotteita”, Valion tuoretuotteista, juustoista ja rasvoista vastaava johtaja Annamari Lammi sanoo.

Kotikeittiöissä juusto on paitsi alati suosittua arkiruokaa myös koko ajan näkyvämmässä roolissa juhlahetkissä. Juustoista, hedelmistä, kekseistä ja hilloista koostuva herkuttelutarjotin eli grazing table on näyttävä ja trendikäs tarjottava esimerkiksi valmistujaisiin, rippijuhliin tai muihin kesän juhliin. Yhtä lailla sen voi koota sesongin ja omien mieltymysten mukaisista mauista mihin tahansa muuhun tilanteeseen – suureen tai pieneen. Runsaan makuista juustoa ei tarvita valtavasti syöjää kohti, ja jokainen voi valita mieleisensä juustot ja lisukkeet. Ohjeet juustotarjottimiin ja vinkit juustojen maisteluun löytyvät Valion verkkosivuilta.

Kuvat:
Tästä saat kuvia median käyttöön

Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen ruokatalo, jonka omistaa 3 400 suomalaista maitotilallista Valion osuuskuntien kautta. Maksamme toimintamme tuotot Valion maitotilayrittäjille. Valio-brändi on lupaus ensiluokkaisesta laadusta ja vastuullisuudesta. Valion liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 miljardia euroa.

Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Viemme kuluttaja- ja teollisuustuotteita noin 50 maahan. Olemme omistajana kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvässä Oddlygoodissa. Valio Aimo® -tukkumme palvelee hotelleja, ravintoloita ja catering-palveluja, leipomoita sekä julkisen sektorin ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Suomen Lantakaasu Oy:n kautta tehostamme kiertotaloutta tuottamalla biokaasua maitotilojen lannasta. Työllistämme yhteensä 4 200 eri alojen ammattilaista.

Tavoitteemme on hiilineutraali maitoketju vuonna 2035. Pienennämme toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia muun muassa panostamalla nurmipeltojen hiilensidontaan, biokaasuntuotantoon ja turvepeltojen päästövähennyksiin.

Innovatiivisuus ja halu uudistaa ovat yhdistäneet meitä valiolaisia jo yli sata vuotta − aina niistä ajoista, kun nobelisti A.I. Virtanen johti Valion tuotekehitystä. Missiomme mukaisesti olemme paremman elämän palveluksessa.