• Valio Oy/

Valio ja eniferBio yhdistävät voimansa PEKILO®-mykoproteiinin tutkimus- ja kehitysyhteistyössä

Valio ja suomalainen biotekniikan startup eniferBio ovat sopineet PEKILO®-mykoproteiinin tutkimus- ja kehitysyhteistyön aloittamisesta. Yhteistyön tavoitteena on tuoda uusi, kotimainen ja vastuullisesti tuotettu proteiini suomalaisten ruokapöytiin vuoden 2025 aikana. Kumppanuuden alkuvaiheessa tutkitaan elintarviketeollisuuden sivuvirtojen hyödyntämistä uusien proteiinivalmisteiden tuotannossa.

PEKILO® on suomalainen innovaatio ja maailman ensimmäinen mykoproteiinivalmiste, joka kehitettiin alun perin jo 1970-luvulla. Perinteisten proteiinilähteiden kuten eläinperäisten, soija- tai herneproteiinien tapaan, PEKILO® soveltuu hyvin myös ihmisten ravinnoksi. Se on samankaltainen kuin Quornista tuttu proteiini, josta voi valmistaa maukkaita ja proteiinipitoisia aterioita.

Nyt Valion ja eniferBion tavoitteena on tutkia elintarviketeollisuuden sivuvirtojen kierrättämistä uusien elintarvikkeiden proteiiniraaka-aineeksi. Alustavien testien perusteella näyttää siltä, että maitotuotteiden valmistuksen sivuvirrat ovat yksi mahdollinen raaka-aine PEKILO®-proteiinin tuotantoon.

“Uudet proteiinilähteet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän ja niiden kysyntä kasvaa maailmanlaajuisesti. Tarvitsemme perinteisen ruoantuotannon rinnalle myös uusia, kiertotaloutta edistäviä tapoja tuottaa ruokaa. Huippututkimusosaamista edustava eniferBio on kehittänyt uudenlaisia tapoja hyödyntää elintarviketeollisuuden sivuvirtoja proteiininvalmistuksessa. Siksi se on meille erinomainen kumppani kehittämään uusia ruuantuotannon tapoja”, kertoo Valion tuotekehitysjohtaja Harri Kallioinen.

PEKILO®-proteiinia testattiin jo sen innovaatiovaiheessa 70-luvulla erilaisiin ruokiin, kuten makkaraan, lihapulliin ja leipomiseen, mutta tutkimus- ja kehitystyö jäi aikanaan kesken. eniferBio lähti vuonna 2020 kehittämään PEKILO® -mykoproteiinia uudelleen, ja nyt yhdessä Valion maitotuotteiden valmistuksen sivuvirroista saatavien raaka-aineiden kanssa tutkimus- ja kehitystyö jatkuu edelleen.

Nyt solmittu yhteistyö kattaa PEKILO®-mykoproteiinin tuotannon optimoinnin Valion sivuvirtojen kanssa, sen ominaisuuksien testauksen eri ruokatuotteiden osalta sekä uusien tuotteiden kehitystä ja kokeilua. Ensimmäiset tuotteet lanseerataan näillä näkymin vuonna 2025.

”PEKILO®-proteiinin tuominen ruokapöytiin oli sen alkuperäisten kehittäjien päätavoite. Siksi on kunnia olla mukana viemässä loppuun tätä kotimaista pioneerityötä. Valion vankka kokemus ruoan tutkimus- ja kehitystyössä tekee Valiosta meille parhaan kumppanin. Kysyntä uudenlaisille, kestävistä raaka-aineista valmistetuille proteiineille on valtavaa. Hyödyntäessämme Valion tuotannon sivuvirtoja saamme tulevaisuuden ruoan tuotantoon aitoja kiertotalousratkaisuita”, toteaa eniferBion toimitusjohtaja Simo Ellilä.

Simo Ellilä, simo.ellila@eniferbio.fi

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme.

4 000 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2021 oli 1 918 miljoonaa euroa.

eniferBio

eniferBio Oy on viiden tutkijan vuonna 2020 perustama Teknologian Tutkimuskeskus VTT:n spin-off-yritys, joka kehittää ja kaupallistaa PEKILO® sieniproteiinin tuotantoteknologiaa. Suomalainen metsäteollisuus kehitti ja kaupallisti PEKILO® tuotantoprosessin alkujaan jo 1970-luvulla, ja se mahdollistaa erilaisten laimeiden sivujakeiden jalostamisen korkean proteiinipitoisuuden PEKILO® sieniproteiiniksi.