Valio siirtää mehujen ja kasvipohjaisten välipala- ja ruoanlaittotuotteiden valmistuksen Riihimäen tehtaalle – Helsingin ja Turun tehtaat suljetaan lähivuosina

Valio siirtää mehujen ja marjakeittojen sekä kasvipohjaisten välipala- ja ruoanlaittotuotteiden tuotannon Helsingin ja Turun tehtailta Riihimäelle. Tehtaat suljetaan tämän hetken arvion mukaan aikaisintaan vuoden 2026 alkupuolella. Tuotannon siirrolla Valio tavoittelee tuotannon tehokkuuden ja kilpailukyvyn parantamista. Riihimäen moderni tuotantoinfra ja kasvipohjaisten tuotteiden valmistusosaaminen luovat uusia mahdollisuuksia siirtyvän tuotteiston kehittämiseen.

Valion Pitäjänmäen mehutehtaalla Helsingissä valmistetaan mehuja, marjakeittoja ja glögiä. Turun tehtaalla valmistetaan kasvipohjaisia ruoanlaitto- ja välipalatuotteita. Mehutehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 65 henkilöä ja Turussa noin 25 henkilöä. Tämänhetkisen arvion mukaan Riihimäellä olisi tarjolla noin 35 uutta työpaikkaa.

”Henkilöstö molemmilla tehtailla on tehnyt hyvää työtä. Tehtaiden sulkeminen on työntekijöiden näkökulmasta erittäin ikävä asia, ja haluamme hoitaa sen ihmisten näkökulmasta niin hyvin kuin mahdollista. Teemme luonnollisesti kaiken voitavamme, että mahdollisimman moni työllistyisi suoraan joko Valion sisällä tai löytäisi mahdollisuuden työllistyä Valion ulkopuolella”, sanoo Valion tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Juha Penttilä.

Tuotannon siirrolla Valio tavoittelee tuotannon tehokkuuden ja kilpailukyvyn parantamista. Riihimäen tehtaalla on modernin tuotantokoneiston lisäksi otettu erinomaisesti huomioon esimerkiksi ympäristöystävällisyys sekä energia- ja vesitehokkuus.

”Valio on kehittänyt Riihimäen tehtaan kasvipohjaisten tuotteiden osaamista viime vuosina vahvasti. Suunnitelmana on hyödyntää Riihimäen toimipaikan modernia tuotantokokonaisuutta jatkossa aiempaa vahvemmin mehujen ja marjakeittojen sekä kasvipohjaisten välipalojen ja ruoanlaittotuotteiden valmistamiseen ja näiden kategorioiden kehittämiseen”, Penttilä kuvaa.

Tuotteiden toimitukset asiakkaille jatkuvat normaalisti.

Valio työllistää yhteensä noin 4 300 henkilöä, joista 3 700 työskentelee Suomessa. Riihimäen toimipaikalla työskentelee tällä hetkellä noin 430 henkilöä. Noin 3 400 suomalaista maitotilaa omistaa Valion osuuskuntien kautta.

”Kilpailukykyisen liiketoiminnan avulla varmistamme omistajiemme eli maitotilojen elinvoimaisuuden ja turvaamme kotimaisen ruoantuotannon jatkuvuutta. Sen myötä pystymme pitkällä tähtäimellä myös työllistämään ja luomaan toimeentuloa ympäri Suomen”, Penttilä jatkaa.

Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen ruokatalo, jonka omistaa 3 400 suomalaista maitotilallista Valion osuuskuntien kautta. Maksamme toimintamme tuotot Valion maitotilayrittäjille. Valio-brändi on lupaus ensiluokkaisesta laadusta ja vastuullisuudesta. Valion liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 miljardia euroa.

Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Viemme kuluttaja- ja teollisuustuotteita noin 50 maahan. Olemme omistajana kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvässä Oddlygoodissa. Valio Aimo® -tukkumme palvelee hotelleja, ravintoloita ja catering-palveluja, leipomoita sekä julkisen sektorin ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Suomen Lantakaasu Oy:n kautta tehostamme kiertotaloutta tuottamalla biokaasua maitotilojen lannasta. Työllistämme yhteensä 4 200 eri alojen ammattilaista.

Tavoitteemme on hiilineutraali maitoketju vuonna 2035. Pienennämme toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia muun muassa panostamalla nurmipeltojen hiilensidontaan, biokaasuntuotantoon ja turvepeltojen päästövähennyksiin.

Innovatiivisuus ja halu uudistaa ovat yhdistäneet meitä valiolaisia jo yli sata vuotta − aina niistä ajoista, kun nobelisti A.I. Virtanen johti Valion tuotekehitystä. Missiomme mukaisesti olemme paremman elämän palveluksessa.