Valio suunnittelee Vantaan tehtaan ja Pitäjänmäen varastotoimintojen siirtoa – muutosneuvottelut alkavat

Valio suunnittelee Vantaan tehtaan toimintojen siirtoa Joensuun tehtaalle ja Helsingin Pitäjänmäen varastotoimintojen siirtoa Riihimäelle tai Tuusulaan. Toteutuessaan suunnitelma tarkoittaisi Vantaan tehtaan ja Pitäjänmäen varaston sulkemista. Suunnitelluilla siirroilla Valio tavoittelee tuotannon tehokkuuden ja kannattavuuden parantamista. Myös sijainnilla on merkitystä: Joensuun tehdas sijaitsee vireällä maidontuotantoalueella ja valmistaa jo nykyisellään juustoja, joita kuljetetaan pakattavaksi Vantaan tehtaalle. Helsingin kaupungin yleiskaavassa Pitäjänmäen alue taas on osoitettu kantakaupunkimaiseksi asuinalueeksi, jossa ei ole mahdollisuutta jatkossa pyörittää teollista toimintaa.

Valion Vantaan tehdas valmistaa Valion Suomessa myytävät sulatejuustot ja myös vientiin meneviä sulatejuustoja. Lisäksi tehdas valmistaa juustoraasteita, juustoviipaleita sekä MiFU®- ja Oddlygood® Veggie -tuotteita. Valion Pitäjänmäen varastotoiminnot sijaitsevat Helsingissä. Pitäjänmäen varaston kautta kulkee muun muassa Valion juustoja ja rasvoja.

Valio aloittaa nyt Vantaan tehtaan ja Pitäjänmäen varastotoimintojen suunniteltua siirtoa käsittelevät muutosneuvottelut. Vantaalla neuvottelujen piirissä on 228 henkilöä eli tehtaan koko henkilöstö. Pitäjänmäen varastotoiminnoissa neuvottelujen piirissä on koko henkilöstö eli yhteensä 113 henkilöä. Mahdolliset henkilöstövähennykset kohdistuvat enintään samaan henkilömäärään. Mikäli suunnitelmat toteutuvat, Valio pyrkii tarjoamaan töitä mahdollisimman monelle henkilölle muilta toimipaikoilta.

Toteutuessaan muutos tarkoittaisi Joensuun tehtaalle lisää töitä ja uudenlaisia työtehtäviä sekä muutoksia esimerkiksi työvuoroihin. Näistä mahdollisista muutoksista johtuen aloitamme Joensuussa Vantaan tuotteiston siirron vastaanottoon liittyvät muutosneuvottelut. Neuvottelujen piirissä Joensuussa on 128 henkilöä ja suunnitellut, työsuhteen ehtojen olennaiset muutokset kohdistuvat tämän hetken arvion mukaisesti enimmillään samaan henkilömäärään.

Tämän hetken suunnitelman mukaan Vantaan tehtaan mahdollinen sulkeminen toteutuisi vaiheittain vuosien 2025–2027 aikana. Helsingin Pitäjänmäen varastotoimintojen mahdollinen sulkemisajankohta olisi tämän hetken suunnitelman mukaan aikaisintaan vuoden 2027 lopulla.

Neuvottelujen perusteina ovat tuotannolliset ja taloudelliset sekä toiminnan uudelleenjärjestelystä johtuvat syyt. Neuvottelut kestävät kuusi viikkoa. Päätöksiä ei ole tässä vaiheessa tehty.

Myös sijainnilla on vaikutusta

Liiketoiminnallisten lähtökohtien lisäksi Pitäjänmäen varastotoimintojen suunniteltuun siirtoon liittyy Pitäjänmäen alueella käynnissä oleva asemakaavamuutos, jolla on ohjaava vaikutus kiinteistöjen tulevaisuuden käyttöön.

”Helsingin kaupungin yleiskaavassa Pitäjänmäen alue on osoitettu kantakaupunkimaiseksi asuinalueeksi, jossa ei ole mahdollisuutta jatkossa jatkaa teollista toimintaa. Olemme viestineet henkilöstölle jo aiemmin, että todennäköisesti teolliset toiminnot siirtyvät pois Pitäjänmäeltä. Aiemmin tänä vuonna kävimme muutosneuvottelut Pitäjänmäen mehutehtaan tuotannon siirrosta Riihimäelle”, Valion tuotantolaitoksista ja logistiikasta vastaava johtaja Juha Penttilä taustoittaa.

Sijainti on yhtenä taustatekijänä myös Vantaan tehtaan siirtosuunnitelmissa.

”Suurin osa Suomen maitotiloista sijaitsee Pohjanmaalta Itä-Suomeen ulottuvalla alueella. Joensuun tehdas vastaanottaa maitoa 800:lta pääosin Pohjois-Karjalassa sijaitsevalta maitotilalta ja valmistaa kolmanneksen kaikista Valion juustoista. Vantaan tehtaalla taas valmistetaan sulatejuustoja sekä kypsytetään, savustetaan, jatkojalostetaan ja pakataan Valion muilla tehtailla valmistettuja juustoja. Reilu 40 prosenttia Vantaalla jatkojalostetuista ja pakatuista juustoista tulee Joensuusta. Valmistus- ja pakkauslinjojen tuottavuus kasvaisi, jos kahden tehtaan valmistama tuotteisto tehtäisiin samalla tehtaalla. Myös kuljetusten tarve vähenisi”, Penttilä jatkaa.

Joensuun tehtaan vuosittainen tuotantomäärä on noin 25 miljoonaa kiloa juustoharkkoja, kuluttajapakattuja juustoja ja tuorejuustoja. Tehtaan päätuotteita ovat Valio Polar® -juustotValio Salaneuvos® -juustot ja Valio Viola® -tuorejuustot. Lisäksi tehtaalla valmistetaan maitojauheita.

Henkilöstö kaikilla paikkakunnillamme on tehnyt hyvää työtä. Muutosneuvottelut, joissa käsitellään henkilöstövähennyksiä, ovat aina erittäin ikävä asia, ja haluamme hoitaa asian ihmisten näkökulmasta niin hyvin kuin mahdollista”, Penttilä kertoo.

Valio työllistää yhteensä noin 4 300 henkilöä, joista 3 700 työskentelee Suomessa. Noin 3 300 suomalaista maitotilaa omistaa Valion osuuskuntien kautta.

”Kilpailukykyisen liiketoiminnan avulla varmistamme omistajiemme eli maitotilojen elinvoimaisuuden ja turvaamme kotimaisen ruoantuotannon jatkuvuutta. Sen myötä pystymme pitkällä tähtäimellä myös työllistämään ja luomaan toimeentuloa ympäri Suomen”, Penttilä kertoo.

Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen ruokatalo, jonka omistaa 3 400 suomalaista maitotilallista Valion osuuskuntien kautta. Maksamme toimintamme tuotot Valion maitotilayrittäjille. Valio-brändi on lupaus ensiluokkaisesta laadusta ja vastuullisuudesta. Valion liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 miljardia euroa.

Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Viemme kuluttaja- ja teollisuustuotteita noin 50 maahan. Olemme omistajana kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvässä Oddlygoodissa. Valio Aimo® -tukkumme palvelee hotelleja, ravintoloita ja catering-palveluja, leipomoita sekä julkisen sektorin ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Suomen Lantakaasu Oy:n kautta tehostamme kiertotaloutta tuottamalla biokaasua maitotilojen lannasta. Työllistämme yhteensä 4 200 eri alojen ammattilaista.

Tavoitteemme on hiilineutraali maitoketju vuonna 2035. Pienennämme toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia muun muassa panostamalla nurmipeltojen hiilensidontaan, biokaasuntuotantoon ja turvepeltojen päästövähennyksiin.

Innovatiivisuus ja halu uudistaa ovat yhdistäneet meitä valiolaisia jo yli sata vuotta − aina niistä ajoista, kun nobelisti A.I. Virtanen johti Valion tuotekehitystä. Missiomme mukaisesti olemme paremman elämän palveluksessa.