Valio tuo kauppoihin vapaan lehmän maidon

Valion kaikille tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa, eli ne tulevat valiolaisilta pihattotiloilta eri puolilta Suomea. Syyskuun puolivälistä alkaen Valion litran ja 1,75 litran maidot eli rasvaton maito, ykkösmaito, kevytmaito ja täysmaito, ovat vapaan lehmän maitoa. Maidot ovat Valion kuluttajatuotteiden suurin ryhmä, ja siksi ne ovat merkittävä lisäys vastuullisemmin tuotettujen maitojen valikoimassa.

Vapaan lehmän maito tulee Valion pihattotiloilta, joissa lehmät saavat liikkua, syödä ja levätä vapaasti omaan tahtiinsa. Vapaan lehmän maitoa tuottavia tiloja on eri puolilla Suomea. Vapaan lehmän maito on homogenoitu ja pastöroitu normaaliin tapaan ja maistuu tavalliselta raikkaalta maidolta. Se pakataan Valion Riihimäen, Jyväskylän ja Oulun meijereissä.

- Haluamme tuoda vapaan lehmän maidot jokaisen ulottuville. Siksi Valion tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa. Tavalliset maidot muodostavat suurimman kuluttajatuoteryhmän, joten suomalaisen maitohyllyn tarjonta harppaa nyt merkittävästi vastuullisempaan suuntaan, kertoo kehityspäällikkö Mira Appelqvist Valiolta.

Vastuullisuuslisä kannustaa eläinten hyvinvoinnin parantamiseen

Suomalaiset maitotilat omistavat Valion, ja Valio maksaa toiminnan kaikki tuotot tiloille. Valio on vuoden 2018 alusta alkaen maksanut vastuullisuuslisää niille maitotiloille, jotka sitoutuvat eläinten hyvinvointia parantaviin vaatimuksiin. Lisän suuruus on tällä hetkellä kaksi senttiä maitolitraa kohti.

Vastuullisuuslisän vaatimuksena on esimerkiksi lehmien terveystarkastus, jonka eläinlääkäri tekee säännöllisesti. Lisäksi maitotiloilla hoidetaan säännöllisesti lehmien sorkkia ja käytetään puudutusta, kivunlievitystä ja rauhoitusta nupoutuksessa eli vasikan sarvenaiheiden poistossa. Kaikki tilat, jotka tuottavat vapaan lehmän maitoa, ovat luonnollisesti vastuullisuuslisän piirissä.

Valion maitotiloilla lehmät syövät pääasiassa nurmirehua, jota täydennetään kotimaisilla viljoilla sekä rypsillä ja rapsilla. Lehmät eivät syö soijaa ja GMO-rehua. Suomessa tuotettu maito on aina antibioottivapaata. Lehmiä ei lääkitä ennaltaehkäisevästi, vaan ainoastaan tutkittuun tarpeeseen eläinlääkärin määräyksellä.

- Eläinten hyvinvointi syntyy monesta konkreettisesta teosta, joita tiloilla tehdään päivittäin.Uskomme, että vapaan lehmän maidosta tulee uusi normaali. Vastuullinen maidontuotanto ei ole vaihtoehto, vaan se on elinehto ja toimintamme edellytys niin eettisesti kuin taloudellisesti. Kehitystyö yhdessä tilojen kanssa jatkuu myös tästä eteenpäin. Valioryhmän lehmistä noin kaksi kolmannesta asuu pihattonavetoissa, ja määrä kasvaa koko ajan, jatkaa Appelqvist.

Lue lisää vapaan lehmän maidosta

Kysymyksiä ja vastauksia vapaan lehmän maidosta

Painokelpoinen kuva
Vapaan lehmän maito tulee Valion pihattotiloilta, joissa lehmät saavat liikkua, syödä ja levätä vapaasti omaan tahtiinsa. Lehmä on sosiaalinen eläin ja viihtyy laumassa.

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi kuusi vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien osuuskuntien kautta omistama yritys. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2018 oli 1 734 miljoonaa euroa.