Valiolla sokerin vähentäminen etenee, uusi välipalatehdas lisää vauhtia

Valio asetti vuonna 2015 kunnianhimoisen tavoitteen puolittaa maitopohjaisten välipalatuotteiden sokeripitoisuus mausta tinkimättä vuoteen 2020 mennessä. Sokerin vähentäminen on tavoitevauhdissa. Vähemmän lisättyä sokeria sisältävien ja sokeroimattomien tuotteiden määrä Suomessa on kasvanut 51 tuotteesta 116 tuotteeseen heinäkuusta 2015 huhtikuuhun 2017. Riihimäellä tänä vuonna toimintansa aloittava uusi välipalatehdas tulee vauhdittamaan sokerin vähentämistä merkittävästi.

– Jogurttimarkkinoilla kilpailu on kovaa, mutta uudistetut jogurttimme ovat onnistuneet voittamaan itselleen jalansijaa sokerinvähennyksen myötä. Olennaista on, että tuotekehityksessä pystymme säilyttämään tuotteiden hyvän maun sokerin vähentämisestä huolimatta, kategoriajohtaja Jussi Mattsson sanoo.

Tällä hetkellä kaksi kolmasosaa Valion maitopohjaisista välipaloista on vähempisokerisia, sokeroimattomia tai maustamattomia.

Vuoden 2016 aikana Valion tärkein uudistus sokerin vähentämisen näkökulmasta oli, kun Suomen suosituin jogurtti Valiojogurtti® muuttui syyskuussa vähempisokeriseksi. Kaikissa sarjan jogurteissa on nyt 30 % vähemmän lisättyä sokeria kuin maustetuissa jogurteissa yleensä – mausta tinkimättä. Myös lasten tuotteista vähennettiin sokeria viime vuonna, kun Valio lanseerasi uudet Valio Play® jogurtit. Sokerin vähentäminen on jatkunut myös kuluneena vuonna. Esimerkiksi Valio Eila® perusjogurttien sokeripitoisuus laski helmikuussa, ja lasten suosikki Valio Play® Viilis® sisältää nyt 30 % vähemmän lisättyä sokeria vastaaviin tuotteisiin verrattuna.

Uudesta välipalatehtaasta aivan uudenlaisia vähempisokerisia välipaloja

Valion työ välipalatuotteiden sokerin vähentämiseksi jatkuu sekä vähentämällä sokeria nykyisistä tuotteista että tuomalla kauppoihin vähempisokerisia uutuuksia.

– Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi tarvitsemme innovaatioita ja uutta teknologiaa. Riihimäelle valmistuva moderni välipalatehdas mahdollistaa Valion ainutlaatuisen tuotekehitysosaamisen täysimääräisen hyödyntämisen tulevina vuosina. Prosessien suunnittelussa on huomioitu kaikki aiemmin hyväksi havaitut toimintamallit ja yhdistetty ne uuteen teknologiaan. Kuluttajille on luvassa aivan uudenlaisia vähempisokerisia tuotteita, kun uuden tehtaan toiminta pääsee kunnolla käyntiin, Jussi Mattsson paljastaa.

Uuden välipalatehtaan laiteasennukset ja -testaukset ovat parhaillaan loppusuoralla. Myös työntekijöiden koulutus alkoi kevättalvella. Ennen tuotannon käynnistymistä luvassa on vielä koko tehtaan kattava perusteellinen tuotteiden testaus ja käyttöönottovaihe.

– Odotamme, että pääsemme maistelemaan jo kesän aikana ensimmäisiä testituotteita.

Katso video, kuinka uusi välipalatehdas on noussut Riihimäen Herajoelle >>

Myös naapurimaissa sokeri puhuttaa

Keskustelu sokerista jatkuu kiivaana sekä Suomessa että maailmalla. Helmikuussa 2016 hyväksyttiin EU:n jäsenmaiden yhteinen elintarvikkeiden laadun parantamista koskeva etenemissuunnitelma (EU Roadmap for Action on Food Product Improvement), joka kehottaa jäsenvaltioita tekemään kansalliset suunnitelmat lisätyn sokerin määrän vähentämiseksi ja toteuttamaan ne vuoteen 2020 mennessä. Myös WHO on huolissaan liiallisesta sokerinsaannista ja suosittaa, että päivittäisestä energiansaannista enintään 10 % tulisi lisätystä sokerista.

Valio on tarttunut sokerin vähentämiseen paitsi Suomessa myös lähimarkkinoilla. Ruotsissa ja Tanskassa on alkuvuonna tuotu kauppoihin useita vähempisokerisia uutuuksia, jotka valmistetaan Suomessa. Myös Virossa Valio on vastannut kuluttajien kasvavaan kysyntään vähempisokerisia tuotteita kohtaan Alma-brändin tuotteilla.

Tutustu Valion työhön sokerin vähentämiseksi Suomessa osoitteessa www.valio.fi/vahemmansokeria.

Kategoriajohtaja Jussi Mattsson, Valio Oy, puh. 050 384 0460, sähköposti: jussi.mattsson@valio.fi, Twitterissä @JussiMattsson

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.