Valion äidinmaidonkorvikkeille vientilupa Kiinaan

Valion kuluttajapakatut äidinmaidonkorvikkeet ovat saaneet vientiluvan Kiinan viranomaisilta. Valio voi uusien vientilupien myötä viedä jatkossa Kiinaan Lapinlahden tehtaalla valmistettuja äidinmaidonkorvikejauheita ja Turengissa tehtyä käyttövalmista, nestemäistä äidinmaidonkorviketta.

Valio on vienyt Kiinaan maitojauheita ja Valio Demi™ demineralisoituja herajauheita teollisuuden käyttöön 1990-luvulta lähtien. Suomalaisesta maidosta valmistettuja jauheita on käytetty muun muassa paikallisten lastenruokien raaka-aineena. Vuonna 2017 Valio alkoi viedä Kiinaan maitojauhetta myös kuluttajapakkauksissa.

- Haluamme vahvistaa Kiinassa asemaamme luotettuna ja laadukkaana teollisuusraaka-aineiden toimittajana. Samaan aikaan rakennamme rinnalle kuluttajatuotemarkkinaa. Tavoittelemme luonnollisesti uutta liikevaihtoa, mutta kannattava kasvu ei synny hetkessä. Valio on Kiinassa vielä tuntematon brändi, joten työtä riittää. Ensimmäisessä vaiheessa käymme neuvotteluja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, kategoriajohtaja Jussi Mattsson Valiolta sanoo.

Nyt saadut luvat avaavat Valiolle pääsyn Kiinan kasvavalle äidinmaidonkorvikemarkkinalle.

- Kilpailu kuluttajien huomiosta meijereiden välillä on kovaa. Kiinassa nettikaupat, marketit ja lastentarvikeliikkeiden hyllyt notkuvat kymmenien eri valmistajien vaihtoehtoja. Valion vahvuuksia ovat suomalainen puhdas luonto ja erittäin korkealaatuinen maito, joka tulee suoraan omistajiltamme eli 5 000 suomalaiselta maitotilalta. Kiinassa vanhemmat haluavat ennen kaikkea turvallista ruokaa lapsilleen, Mattsson jatkaa.

Valio on investoinut korkealaatuisten jauheiden ja äidinmaidonkorvikkeiden tuotantoon useiden vuosikymmenten ajan. Vuonna 2014 Lapinlahdelle valmistui uusi, tiukimmat mahdolliset laatukriteerit täyttävä jauhetehdas. Kiina on 2010-luvulla uusinut elintarvikelainsäädäntöään ja lupamenettelyjä tuontiruoalle. Monet Valion tuotantolaitokset on jo aiemmin hyväksytty valmistamaan Kiinaan maitojauheita, juustoja ja voita.

- Vientilupien saaminen lastenruoille on useiden vuosien työn tulos. Haluamme kiittää maa- ja metsätalousministeriötä, Ruokavirastoa*, ja Suomen Pekingin-suurlähetystön väkeä tiiviistä ja hyvästä yhteistyöstä. Tutustuimme Kiinan lainsäädäntöön ja vaatimuksiin tarkkaan yhdessä. On tärkeää, että suomalaisilla viranomaisilla on myös jatkossa riittävät resurssit tukea yritysten vienninedistämistä. Myös yhteistyö kiinalaisten viranomaisten kanssa oli sujuvaa, ja he tekivät auditoinnit Valion tehtailla erittäin tarkasti. Koko prosessi kesti neljä vuotta, Mattsson lopettaa.

*vuoden 2019 alkuun asti Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin meijeri ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi neljä vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys ja maksamme kaikki tulot maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista yli 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.

Valio – Paremman elämän palveluksessa.

www.valio.fi