Valion hackathonista ratkaisuja maidontuotannon ilmastohaasteeseen − voittajajoukkue ottaa metaanin talteen navetassa

Valio kutsui asiantuntijajoukkueita ympäri maailman hackathon-kilpailuun etsimään ratkaisuja lehmien tuottaman metaanin vähentämiseen ja hyödyntämiseen. Voitosta kilpaili seitsemän joukkuetta. Voittajajoukkue Methanovoresin ideassa metaanihaaste ratkaistaan jo navetassa, jonka ilmasta metaani otetaan talteen ja hyödynnetään paikan päällä.

Suomalaisten maitotilojen metaanintuotanto on viimeisen 25 vuoden aikana laskenut miltei 50 prosenttia pääosin eläinjalostuksen ansiosta, mutta edelleen arviolta noin 2,5 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin maidontuotannosta (Lähde: Tilastokeskus 2016). Merkittävänä maidontuottajana Valion vastuuna on etsiä jatkuvasti uusia ratkaisuja, joilla voidaan vähentää ja hyödyntää syntyvää metaanikaasua mahdollisimman tehokkaasti.

Helmikuun 7.–9. järjestettyyn hackathoniin haki 28 joukkuetta ympäri maailmaan. Tästä joukosta kisaan valikoitui seitsemän joukkuetta. Kaukaisimmat osallistujat tulivat Brasiliasta ja Intiasta, ja myös suomalaisissa joukkueissa oli runsaasti kansainvälisiä asiantuntijajäseniä. Joukkueet olivat monipuolisia yritysten, yliopistojen sekä tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatioiden verkostoja. Voittajajoukkue Methanovoresissa oli jäseniä Luonnonvarakeskuksesta ja VTT:ltä.

– Kilpailutöistä osa oli nopeammin toteutettavia ja osa enemmän jatkokehitystä vaativia. Voittajan valinnassa painotimme ratkaisua, joka on todennäköisesti otettavissa käyttöön nopeasti ja vähäisellä lisätyöstöllä. Yhteistyö on voimaa myös tieteessä – eri ehdotusten parhaita puolia yhdistämällä löydämme kenties vielä lisää ratkaisuja metaanin vähentämiseen ja hyödyntämiseen, tuomariston puheenjohtaja, johtaja Mika Koskinen Valiolta sanoo.

– Olemme iloisia ja yllättyneitä voitosta. Ideassamme metaani suodatetaan navetan ilmanvaihdosta ja jalostetaan eteenpäin esimerkiksi energiantuotantoon, Cyril Bajamundi voittajajoukkueesta kuvailee.

Methanovores -voittajajoukkueen jäsenet olivat Tapani Kivinen, Ismo Heimonen, Cyril Bajamundi, Juha-Pekka Pitkänen ja Leo Ojala. Voittajajoukkue palkittiin rahapalkinnolla.

Muiden joukkueiden ideat käsittelivät esimerkiksi metaanipäästöjen mittausta ja seurantaa sekä metaanin syntymisen vähentämistä lehmän ravintoon vaikuttamalla.

– Hackathon oli mielenkiintoinen ja antoisa tapa etsiä ratkaisuja metaanikaasun vähentämiseen ja hyödyntämiseen. Onnistuimme houkuttelemaan kilpailuun juuri oikeanlaisia tiimejä. Olemme erittäin tyytyväisiä kisan tuloksiin ja tutkimme nyt useamman idean jatkokehityspotentiaalia, kisasta vastaava innovaatiopäällikkö Virpi Jonson Valiolta sanoo.

Kolmen päivän rutistus

Kilpailun järjestämisessä Valion kumppanina toimi hackathoneihin erikoistunut yritys Ultrahack. Kolmen päivän kisarupeama järjestettiin Valion tutkimus- ja tuotekehitystiloissa Pitäjänmäellä. Mukana oli myös 6 mentoria Valion alkutuotannosta sekä tutkimus- ja tuotekehitysorganisaatiosta. He sparrasivat ja ohjasivat joukkueita sekä auttoivat kirkastamaan ideoiden liiketoimintapotentiaalia.

– Hackathon vaatii myös meiltä järjestäjiltä vahvaa työpanosta, jotta tehtävänanto on oikeanlainen ja ideoita ohjataan oikeaan suuntaan. Omana tehtävänäni mentorina oli lisätä kilpailijoiden ymmärrystä laajasta resurssitehokkaan maidontuotannon kokonaisuudestamme ja kilpailutehtävän roolista osana tätä kokonaisuutta, Valion alkutuotantojohtaja Juha Nousiainen sanoo.

Joukkueet saivat harjoitella idean pitchausta eli esittelyä ammattilaisten ohjauksessa. Pitchauksessa idea pitää myydä tuomaristolle viidessä minuutissa, joten tehokas ja vaikuttava esiintyminen on välttämätöntä.

Ideoita arvioi viiden hengen tuomaristo, johon kuuluivat biotalous- ja cleantech-teema-alueen kehitysjohtaja Jarmo Heinonen Business Finlandista, apulaisosastopäällikkö Liisa Saarenmaa maa- ja metsätalousministeriöstä, toimitusjohtaja Kari Larjava Global Eco Solutions -yhtiöstä sekä Valiolta johtaja Mika Koskinen ja hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto.

Tiedote, 5.12.2017: Valion hackathonissa ratkotaan maidontuotannon ilmastohaastetta – ilmoittautuminen käynnissä

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi