Valion hallintoneuvostoon uusi puheenjohtaja ja neljä uutta maitotilayrittäjäjäsentä

Valio Oy:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 24.4.2024. Kokous vahvisti Valio Oy:n tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2023 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille ja toimitusjohtajalle. Valion hallintoneuvosto järjestäytyi yhtiökokouksen jälkeen. Hallintoneuvoston uutena puheenjohtajana aloitti maanviljelijä Mikko Heikkinen Lapinlahdelta.

Valio Oy maksaa 31.12.2023 rekisteröidylle osakepääomalle osinkoa 113,22 euroa osakkeelta.

Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy.

Yhtiökokouksessa oli edustettuna 7 osakasta Valio Oy:n 13 osakkaasta.

Valion hallintoneuvostoon neljä uutta jäsentä

Valion hallintoneuvostossa on yhteensä 27 jäsentä, joista neljä edustaa henkilöstöä.

Valion hallintoneuvoston maitotilayrittäjäjäsenten lukumääräksi vahvistettiin hallintoneuvoston esityksestä entinen määrä eli 23 jäsentä. Hallintoneuvoston paikat jakautuvat omistajaosuuskuntien kesken seuraavasti: Osuuskunta Maitosuomi 10, Osuuskunta Länsi-Maito 3, Osuuskunta Pohjolan Maito 4 ja Osuuskunta Tuottajain Maito 6.

Uusina jäseninä Valion hallintoneuvostoon valittiin maanviljelijä Hanna Kaihoniemi Kiteeltä, maaviljelijä Petri Hovi Lappeenrannasta, maanviljelijä Jari Pitkämäki Kauhavalta ja maanviljelijä Mika Tervo Pukkilasta.

Valion hallintoneuvostolle uusi puheenjohtaja

Hallintoneuvoston puheenjohtajana vuodesta 2018 toiminut maanviljelijä Esa Kotala Lapualta luopui puheenjohtajuudesta. Uutena hallintoneuvoston puheenjohtajana aloitti 24.4.2024 alkaen maanviljelijä Mikko Heikkinen Lapinlahdelta. Heikkinen on toiminut Osuuskunta Maitosuomen hallituksen puheenjohtajana osuuskunnan perustamisesta eli vuodesta 2019 lähtien ja sitä ennen osuuskunta ItäMaidon hallituksen puheenjohtajana. Hallintoneuvoston varapuheenjohtajana jatkaa maanviljelijä Satu Pulkka Vieremältä.

Valio Oy:n hallintoneuvosto vuonna 2024:

Mikko Heikkinen, maanviljelijä, Lapinlahti, puheenjohtaja
Juha Törmä, maanviljelijä, Tyrnävä
Päivi Ylä-Outinen, maanviljelijä, Lappeenranta

*) Henkilöstön edustaja

Lue lisää Valion omistajista ja hallinnosta.

Lue Valion tilinpäätöstiedote 2023 ja vastuullisuusraportti.

Kuvia Valion hallintoneuvostosta, puheenjohtajista ja uusista jäsenistä median käyttöön

Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen ruokatalo, jonka omistaa 3 400 suomalaista maitotilallista Valion osuuskuntien kautta. Maksamme toimintamme tuotot Valion maitotilayrittäjille. Valio-brändi on lupaus ensiluokkaisesta laadusta ja vastuullisuudesta. Valion liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 miljardia euroa.

Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Viemme kuluttaja- ja teollisuustuotteita noin 50 maahan. Olemme omistajana kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvässä Oddlygoodissa. Valio Aimo® -tukkumme palvelee hotelleja, ravintoloita ja catering-palveluja, leipomoita sekä julkisen sektorin ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Suomen Lantakaasu Oy:n kautta tehostamme kiertotaloutta tuottamalla biokaasua maitotilojen lannasta. Työllistämme yhteensä 4 200 eri alojen ammattilaista.

Tavoitteemme on hiilineutraali maitoketju vuonna 2035. Pienennämme toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia muun muassa panostamalla nurmipeltojen hiilensidontaan, biokaasuntuotantoon ja turvepeltojen päästövähennyksiin.

Innovatiivisuus ja halu uudistaa ovat yhdistäneet meitä valiolaisia jo yli sata vuotta − aina niistä ajoista, kun nobelisti A.I. Virtanen johti Valion tuotekehitystä. Missiomme mukaisesti olemme paremman elämän palveluksessa.