Valion saama koulumaitotuki menee maitotuotteita hankkiville kunnille

Ruokavirasto julkisti vuonna 2020 maksetut maataloustuet, ja yhtenä tukien saajana on myös Valio Oy. Valion saama tuki on lähes kokonaan Euroopan unionin jakamaa koulumaitotukea, jota Valio hallinnoi julkisen sektorin asiakkaidensa puolesta.

Suomessa koulumaitotuesta hyötyvät lähinnä kunnat, jotka voivat ostaa päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin maitoa halvemmalla. Maitotuotteiden ostajat voivat hakea tuen joko itse Ruokavirastolta tai valtuuttaa maitotuotteita toimittavan yhtiön hakemaan sen heidän puolestaan. Valio tekee tukihakemuksia oppilaitosten puolesta ja alentaa myymiensä tuotteiden hintoja tarkalleen tuen määrällä.

Vuonna 2020 Valion kautta kiersi noin 1,68 miljoonaa euroa koulumaitotukea.

Euroopan unioni jakaa vuosittain koulumaito- ja kouluhedelmätukea

Euroopan unionin koulumaitotuki on osa koulujakelujärjestelmää, jonka tavoitteena on terveellisten ruokailutottumusten edistäminen. Koulujakelujärjestelmään sisältyy koulumaitotuen lisäksi kouluhedelmätuki, jolla edistetään kasvisten, vihannesten, hedelmien ja marjojen osuutta lasten ruokailussa.

Kouluvuonna 2020─2021 Suomi sai koulumaito- ja kouluhedelmätukea yhteensä 5,4 miljoonaa euroa, tästä noin 70 prosenttia oli koulumaitotukea. Kokonaisuudessaan EU-maat saivat koulumaito- ja kouluhedelmätukea 250 miljoonaa euroa. Suurimmat tuensaajat kouluvuonna 2020─2021 olivat Saksa ja Ranska, joista kumpikin sai tukea noin 35 miljoonaa euroa.

Koulumaitotukea voivat Suomessa hakea perusopetuksen koulut, päiväkodit ja toisen asteen oppilaitokset. Koulumaitotukea voi hakea maidon ja piimän lisäksi muista hapanmaitotuotteista ja juustoista. Euroopan unionin koulumaito-ohjelmaa voidaan hyödyntää kaikissa jäsenmaissa ja se maksetaan Euroopan unionin varoista. Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee rasvattomien maitotuotteiden käyttöä osana koululaisten ravintoa. Suositukset perustuvat tähänastiseen tieteelliseen tutkimusnäyttöön.

Ruokaviraston tiedote 23.3.2021:
Tuet turvaavat kotimaisen ruoantuotannon ja kannustavat kasvuun - Ruokavirasto

Ruokaviraston nettisivuilla:
Usein kysytyt kysymykset koulujakelutuista

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi seitsemän kertaa peräkkäin.

4 300 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2019 oli 1 787 miljoonaa euroa.Valio – Paremman elämän palveluksessa.