Valion Seinäjoen tehtaan uusi lämpöpumppujärjestelmä edistää energian kierrätystä

Seinäjoen tehtaalla otettiin alkuvuonna 2024 käyttöön uusi nykyaikainen lämpöpumppujärjestelmä, jonka myötä tehtaalla tavoitellaan noin 12–14 prosentin vuotuisia säästöjä lämmityksessä. Uudella järjestelmällä on noin puolen vuoden käytön aikana tuotettu lämpöä noin 5 800 megawattituntia. Energiamäärä riittäisi lämmittämään veden 2,8 miljoonan suomalaisen viiden minuutin suihkukäyntiin.

Uudella lämpöpumppujärjestelmällä korvataan käyttöikänsä päähän tullut vanha järjestelmä. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa tehtaan energiatehokkuutta ja säästää energiakustannuksissa. Järjestelmän lämpöteho enimmillään on 2,8 MW ja lämmöntalteenottoteho noin 2,2 MW. Investoinnin suuruus on useita miljoonia euroja, ja hankkeelle on myönnetty Business Finlandin energiatukea.

Uusi lämpöpumppujärjestelmä ottaa lämpöä talteen maidon haihdutusprosessin jäähdytysjärjestelmästä sekä tehtaan kylmälaitoksen lauhdutuskierrosta ja vähentää niiden sähkön- ja vedenkulutusta. Neljä uutta lämpöpumppua pystyvät uudelleen hyödyntämään muuten hukkaan meneviä energiavirtoja. Lämpöpumput tuottavat lämpöverkkoon 80-asteista vettä, jolla lämpöä jaetaan tehtaalla yli 20 tuotantoprosessin ja kiinteistöjen lämmitysjärjestelmiin kuten jauhetehtaan kuivausilman lämmittämiseen. Vaihtoehtoisesti lämpö voidaan varastoida lämpövaraajaan. Tämä on energian kierrätystä parhaimmillaan”, kertoo Valion energia-asiantuntija Jussi Jääskeläinen.

Uusissa lämpöpumpuissa kylmäaineena on ammoniakki, joka on käytössä myös Seinäjoen tehtaan kylmälaitoksella ja siten tuttu kylmäaine tehtaan toiminnassa. Ammoniakin GWP-arvo (Global Warming Potential eli kasvihuonevaikutus) on nolla, eikä näin ollen kiihdytä ilmastonmuutosta. Se on luonnollinen kylmäaine, jolla on hyvät käyttönäkymät tulevaisuudessa.

“Hanke on hyvä esimerkki siitä, kuinka sähköistymisellä parannetaan energiatehokkuutta”, Jääskeläinen jatkaa.

Seinäjoen tehtaalla valmistuvat muun muassa kaikki Valio voit, Valio Oivariini® ja Kevytlevi® -levitteet, rahkaa, raejuustoja, Valio Profeel ® -rahkoja ja vanukkaita. Tuotteistoltaan tehdas on Valion monipuolisimpia ja maidonjalostusmäärältään suurimpia. Lisäksi tehtaan yhteydessä toimii Valion tuottajalaboratorio.

Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen ruokatalo, jonka omistaa 3 400 suomalaista maitotilallista Valion osuuskuntien kautta. Maksamme toimintamme tuotot Valion maitotilayrittäjille. Valio-brändi on lupaus ensiluokkaisesta laadusta ja vastuullisuudesta. Valion liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 miljardia euroa.

Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Viemme kuluttaja- ja teollisuustuotteita noin 50 maahan. Olemme omistajana kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvässä Oddlygoodissa. Valio Aimo® -tukkumme palvelee hotelleja, ravintoloita ja catering-palveluja, leipomoita sekä julkisen sektorin ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomen. Suomen Lantakaasu Oy:n kautta tehostamme kiertotaloutta tuottamalla biokaasua maitotilojen lannasta. Työllistämme yhteensä 4 200 eri alojen ammattilaista.

Tavoitteemme on hiilineutraali maitoketju vuonna 2035. Pienennämme toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia muun muassa panostamalla nurmipeltojen hiilensidontaan, biokaasuntuotantoon ja turvepeltojen päästövähennyksiin.

Innovatiivisuus ja halu uudistaa ovat yhdistäneet meitä valiolaisia jo yli sata vuotta − aina niistä ajoista, kun nobelisti A.I. Virtanen johti Valion tuotekehitystä. Missiomme mukaisesti olemme paremman elämän palveluksessa.