Valion tuotteet menestyivät maailman suurimmassa juustonäyttelyssä

Valio oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana maailman suurimmassa juustonäyttelyssä Iso-Britannian Nantwichissa. Valion tuotteista mitalisijoille pääsivät Valio Oivariini® Herkku, suolaamaton Valio voi ja Valio Mustaleima™ emmental. Lisäksi Valio Oltermanni® Cheddar sai tuomariston erityismaininnan.

Kultaa Valio Oivariini® Herkku levitteelle

Vuodesta 1897 asti Liverpoolin lähellä Nantwichissa järjestetty International Cheese Awards on maailman suurin juustonäyttely, jossa kilpaili tänä vuonna 5 685 juustoa yhteensä 224 eri luokassa. Juustojen lisäksi kilpailussa arvioidaan muita maitotuotteita, kuten levitteitä ja jogurtteja.

Valion pitkä historia laadukkaan voin valmistuksessa näkyi kilpailun tuloksissa. Valio Oivariini® Herkun aito ja luontainen voin maku hurmasi tuomarit ja tuote voitti kultaa levitteiden sarjassa, jossa kisasi 15 osallistujaa eri maista. Suolaamaton Valio voi voitti puolestaan pronssia suolaamattomien voiden sarjassa, johon osallistui 14 voita.

Pronssia voitti myös Valion juustoylpeys, Valio Mustaleima™ emmentaljuusto, jota vastaan kisasi 13 muuta osallistujaa skandinaavisten juustojen sarjassa.

Erityismaininta Valio Oltermanni® Cheddarille

Valio Oltermanni® Cheddar osallistui mietojen cheddarjuustojen sarjaan ainoana juustona perinteisten cheddarjuustomaiden, eli Iso-Britannian, Irlannin ja Uuden Seelannin, ulkopuolelta. Se sai tuomaristolta VHC- eli Very Highly Commended -erityismaininnan, joka annetaan mitalisijojen ohella 1–2 tuotteelle osassa kilpailusarjoista.

– Valion tuotteet menestyvät yleensäkin hienosti kansainvälisissä kilpailuissa, mutta totta kai mitalisijoille pääseminen maailman suurimmassa juustonäyttelyssä on erityinen ylpeyden aihe. Menestyksestä on kiittäminen valiolaista osaamista maitotiloilta juustoloihin, juustoista ja rasvoista vastaava kategoriajohtaja  Kimmo Luoma Valiolta kehuu.

Lisätiedot:
Kategoriajohtaja Kimmo Luoma, Valio Oy, puh. 050 398 7142, kimmo.luoma@valio.fi, Twitterissä @KimmoLuoma

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi kuusi vuotta peräkkäin. Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien osuuskuntien kautta omistama yritys. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella. Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2018 oli 1 734 miljoonaa euroa. Valio – Paremman elämän palveluksessa.www.valio.fi