Valion tuotteet menestyivät maailman suurimmassa juustonäyttelyssä

Valio oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana maailman suurimmassa juustonäyttelyssä Iso-Britannian Nantwichissa. Valion tuotteista mitalisijoille pääsivät Valio Oivariini® Herkku, suolaamaton Valio voi ja Valio Mustaleima™ emmental. Lisäksi Valio Oltermanni® Cheddar sai tuomariston erityismaininnan.

Kultaa Valio Oivariini® Herkku levitteelle

Vuodesta 1897 asti Liverpoolin lähellä Nantwichissa järjestetty International Cheese Awards on maailman suurin juustonäyttely, jossa kilpaili tänä vuonna 5 685 juustoa yhteensä 224 eri luokassa. Juustojen lisäksi kilpailussa arvioidaan muita maitotuotteita, kuten levitteitä ja jogurtteja.

Valion pitkä historia laadukkaan voin valmistuksessa näkyi kilpailun tuloksissa. Valio Oivariini® Herkun aito ja luontainen voin maku hurmasi tuomarit ja tuote voitti kultaa levitteiden sarjassa, jossa kisasi 15 osallistujaa eri maista. Suolaamaton Valio voi voitti puolestaan pronssia suolaamattomien voiden sarjassa, johon osallistui 14 voita.

Pronssia voitti myös Valion juustoylpeys, Valio Mustaleima™ emmentaljuusto, jota vastaan kisasi 13 muuta osallistujaa skandinaavisten juustojen sarjassa.

Erityismaininta Valio Oltermanni® Cheddarille

Valio Oltermanni® Cheddar osallistui mietojen cheddarjuustojen sarjaan ainoana juustona perinteisten cheddarjuustomaiden, eli Iso-Britannian, Irlannin ja Uuden Seelannin, ulkopuolelta. Se sai tuomaristolta VHC- eli Very Highly Commended -erityismaininnan, joka annetaan mitalisijojen ohella 1–2 tuotteelle osassa kilpailusarjoista.

– Valion tuotteet menestyvät yleensäkin hienosti kansainvälisissä kilpailuissa, mutta totta kai mitalisijoille pääseminen maailman suurimmassa juustonäyttelyssä on erityinen ylpeyden aihe. Menestyksestä on kiittäminen valiolaista osaamista maitotiloilta juustoloihin, juustoista ja rasvoista vastaava kategoriajohtaja  Kimmo Luoma Valiolta kehuu.

Lisätiedot:
Kategoriajohtaja Kimmo Luoma, Valio Oy, puh. 050 398 7142, kimmo.luoma@valio.fi, Twitterissä @KimmoLuoma