• Valio/

Euroopan suurin lämpöpumppusovellus parantaa Valion Seinäjoen tehtaan energiatehokkuutta

Valion Seinäjoen tehtaalla on otettu käyttöön maailmassa ainutlaatuinen teollisen mittakaavan lämpöpumppuratkaisu, jossa tuotannossa syntyvää lämpöä ja kylmää otetaan talteen tehtaan toiminnassa uudelleen hyödynnettäväksi. Lämpöpumput tuottavat lämpöenergiaa noin 1000 omakotitalon tarpeen verran vuodessa. Hanke on toteutettu yhteistyössä Scancool Oy:n ja Elomatic Oy:n kanssa.

Valion arvoon ”Vastuu hyvinvoinnista” kuuluu myös aktiivisesti ympäristön hyväksi toimiminen. Valion tavoite on vähentää tuotannon määrään suhteutettua energiankulutusta 9 % vuosina 2005-2016 kansallisten tavoitteiden mukaisesti. Energiatehokkaat lämpöpumppuratkaisut auttavat tavoitteen saavuttamisessa.

Teollisen mittakaavan lämpöpumput ovat käytössä Valion Riihimäen, Joensuun, Oulun, Vantaan ja nyt Seinäjoen tehtailla. Lapinlahden tehtaalla otetaan käyttöön Seinäjoen kokoluokkaa oleva ratkaisu marraskuussa.

-         Perinteisesti meijeriteollisuudessa on rakennettu lämpö- ja kylmäkeskukset erillisenä tuottamaan prosesseissa tarvittavaa lämpöä tai kylmää. Nyt Seinäjoen tehtaalla kahden lämpöpumpun yksiköllä tuotetaan sekä lämpöä että kylmää, mikä on merkittävä innovaatio meijeriteollisuudessa energiatasemielessä jopa Euroopan tasolla”, toteaa Valio Oy:n tekninen päällikkö Esa Mäkipelto.

-         Seinäjoen tehtaan kaksi lämpöpumppua tuottavat vuodessa noin 19 GWh energiaa eli reilun 1000 sähkölämmitteisen omakotitalon kulutuksen verran. Rahassa säästö on 500 000 euroa vuodessa. Investointi maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa, kertoo Seinäjoen tehtaan tehdaspalveluvastaava Matti Lepistö.

Kaikki Valio raejuusto tehdään uusiutuvalla energialla

Seinäjoen tehtaalla lämpöä tarvitaan muun muassa tuotantolaitoksen pesuissa, raejuuston ja voin valmistuksessa, maitojauheen kuivauksessa ja kiinteistön lämmityksessä. Kylmää tarvitaan tuotteiden jäähdytyksessä. Nyt kylmää tuotetaan ammoniakin avulla, joten lämpöpumppusovelluksella voidaan korvata osa jäähdyttämiseen tarvittavasta ammoniakista.

Lämpöpumppuratkaisu mahdollistaa muun muassa kaiken Valio raejuuston valmistuksen uusiutuvalla energialla.

Lämpö otetaan talteen

Lämpöä otetaan talteen tehtaan käyttämän jääveden palautuskierron lämmöstä, joka muuten johdettaisiin lauhduttimien kautta jäte-energiavirtana ulos, ja maitojauheen valmistuksesta syntyvästä lauhdutuslämmöstä, joka ennen lämpöpumppuratkaisua haihtui hyödyttömänä ilmaan.

-       Lämpöä jaetaan lämmönjakoputkia pitkin eri kohteisiin ympäri tehdasta. Tehtaalla risteilee 2,5 kilometriä lämmön jako-, palautus- ja keruuputkistoja. Itse lämpöpumppulaitteet ovat suomalaisen Scancoolin kehittämiä ja valmistamia. Lämmönjakojärjestelmä kehitettiin tiiviissä yhteistyössä Valion, Elomaticin sekä Scancoolin kesken. Putkiston asennuksessa hyödynnettiin mm. Elomaticin 3D-kuvannusosaamista, jonka avulla massiivinen putkisto saatiin millintarkasti asennettua koko ajan toiminnassa olevaan tehtaaseen, kuvailee Matti Lepistö.

Lisätietoja: tekninen päällikkö Esa Mäkipelto, Valio Oy, puh. 050 384 0831 ja Seinäjoen tehtaan tehdaspalveluvastaava Matti Lepistö, puh. 050 384 0383.

Video: Katso video Valion Seinäjoen tehtaan energiatehokkuushankkeesta.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 360. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.

Avainsanat: