Huippumoderni herajauhetehdas saavutti 40 metrin harjakorkeuden

Valio Oy:n Lapinlahden uusi herajauhetehdas on noussut 40 metrin harjakorkeuteensa. Harjannostajaisia vietettiin 3.12.2012.
Tehdas valmistuu vuoden 2013 syksyllä ja tuotanto aloitetaan vuoden 2014 keväällä. Investoinnin arvo on noin 55 miljoonaa euroa.

-        Uusi tehdas on laaduntuottokyvyltään, energiankäytöltään ja ympäristövaikutuksiltaan maailman modernein. Olemme tutkineet ja valinneet parhaat käytännöt. Pystymme valmistamaan uudessa tehtaassa huippulaadukkaita vähämineraalisia (Demi™) herajauheita, toteaa Lapinlahden tehtaan tehtaanjohtaja Kari Lappi.

Juuston valmistuksen yhteydessä syntyvä nestemäinen hera sisältää ravitsemuksellisesti arvokkaita heraproteiineja, joiden jalostukseen Valio on panostanut vuosikymmenten ajan. Vähämineraalisia herajauheita käytetään muun muassa lastenruokien valmistuksessa.

-        Herajauheen kysyntä ja hintataso maailmanmarkkinoilla on pysytellyt korkeana pitkään ja kysynnän uskotaan myös säilyvän korkena. Valio on kolmanneksi suurin vähämineraalisten herajauheiden myyjä maailmanlaajuisesti. Erityisen vahva asema, noin 15:n % markkinaosuus, Valion Demi™ jauheilla on Kiinassa, jossa lastenruokia valmistavat asiakkaat luottavat Valion laatuun, selvittää Valion Jauheet-tulosyksikön johtaja Reima Luomala.

-        Tehtaan suunnittelussa lähdettiin siitä, että vaativimpienkin lastenruoka-asiakkaiden vaatimukset täytetään nyt ja tulevina vuosikymmeninä. Kaikki kantavat rakenteet ja välitasot ovat betonia, jotka pinnoitetaan hygieenisillä materiaaleilla, jolloin saavutetaan hyvä hygienian hallinta. Tehtaassa on useita hygienialuokiteltuja tiloja ja niiden välissä sulkutiloja, joissa vaatteet ja kengät vaihdetaan sekä materiaaleja siirrellään, kertoo projektin johtaja Antero Ylitalo.

Lisätietoja: Lapinlahden tehtaan tehtaanjohtaja Kari Lappi, Valio Oy, puh. 050 384 0427, projektin johtaja Antero Ylitalo, Valio Oy, puh. 050 384 0482 ja tulosyksikön johtaja Reima Luomala, Valio Oy, puh. 050 384 0789.

Valion Lapinlahden tehdas pähkinänkuoressa:

Lapinlahden tehdas on maidonvastaanottomäärältään yksi Valion suurimmista tuotantolaitoksista Suomessa. Valiolla on Suomessa 15 tuotantolaitosta.

Lapinlahdella käytetään noin 305 miljoonaa litraa maitoraaka-ainetta tänä vuonna.

Tehtaan tuotanto nousee yhteensä noin 60 miljoonaan kiloon juustoja ja herajauheita.

Tehdas ja Osuuskunta Itä-Maito työllistävät yhteensä 391 valiolaista ja alihankkijoiden työntekijää. Valioryhmän maidontuottajat ja Valio työllistävät Ylä-Savossa noin 4 000 henkilöä

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 360. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.

Avainsanat: