• Valio/

Kuluttajatutkimuksen ja –markkinoinnin kehittämistä tuetaan 10 vuoden sopimuksella Valiolta kolme miljoonaa Aalto-yliopistolle

Valio Oy lahjoittaa Aalto-yliopiston säätiölle kolme miljoonaa euroa ja aloittaa yliopiston kanssa ainutlaatuisen yhteistyön suomalaisen markkinointiosaamisen nostamiseksi maailman huipulle. Valiolla on pitkät perinteet yhteistyöstä tiedemaailman kanssa biotekniikan, ravitsemustieteen ja maitoteknologian saroilla. Nyt yhteistyö laajenee markkinoinnin puolelle. Yhteistyösopimus allekirjoitettiin keskiviikkona 13.10.2010.

-  Suomalaisia on moitittu kehnoiksi innovaatioiden kaupallistajiksi. Yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa kehitämme kuluttajan tarpeiden tutkimusta ja markkinoinnin kannattavuuden mittaamista, jotta pystymme tulevaisuudesssa entistä paremmin kohdentamaan tekemistämme oikein, valottaa hanketta Valiossa vetävä johtaja, professori Tiina Mattila-Sandholm.

Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen pitää Aalto-yliopiston kanssa tehtävää yhteistyötä hedelmällisenä sekä Valiolle että Aallolle:

- Valion maitoteknologinen ja bioteknologinen huippuosaaminen on syntynyt tiedemaailman kanssa tehdyn yhteistyön pohjalle. Jo 1900-luvun alkupuolella Valion isännät ymmärsivät tieteen merkityksen ja antoivat laboratorioresurssit silloisen tutkimusjohtajan, sittemmin Suomen ainoan tiedenobelistin Artturi Ilmari Virtasen käyttöön.

- Nykymaailmassa Valio tarvitsee lisää ymmärrystä kuluttajan tarpeista, jotta osaamme kehittää oikeanlaisia tuotteita. Valio on markkinointiviestinnän uranuurtaja Suomessa ja johtava bränditalo, jossa Aallon opiskelijat puolestaan saavat käytännön kokemusta ja harjoitusta osallistumalla todellisiin markkinointiprojekteihin, korostaa toimitusjohtaja Laaksonen.

Käytännön yhteistyötä Markkinoinnin ja johtamisen laitoksen kanssa

Aalto-yliopiston Markkinoinnin ja johtamisen laitoksen professori Henrikki Tikkanen sparraa valiolaisia Valion markkinoinnin neuvottelukunnassa.

-  Markkinointiosaamisen kehittämiseksi ei Suomessa aiemmin ole tehty näin syvällistä ja monipuolista yhteistyötä yrityksen ja tiedemaailman kesken. Aallon ja Valion välinen yhteistyösopimus on ainutlaatuinen hanke, jossa muun muassa kehitetään kuluttajatutkimusta, markkinoinnin mittaamista, markkinatutkimusta ja uudenlaista johtajuutta. Käytännössä yhteistyötä toteutetaan seminaareissa, itsenäisissä projekteissa ja tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuutta tehdä harjoitustöitä Valiossa, kertoo professori Tikkanen.

Yhteistyö käyntiin pilottiseminaarissa marraskuussa

Aallon ja Valion yhteistyö  alkaa 19.11.2010 pilottiseminaarilla, jossa käsitellään muun muassa kuluttajan arjen tutkimusta, innovatiivisia pakkausratkaisuja sekä uusimpia suuntauksia kuluttaja- ja bränditutkimuksessa.

Lisätietoja: professori Tiina Mattila-Sandholm, Valio Oy, puh. 010 381 3004 ja professori Henrikki Tikkanen, Aalto-yliopisto, puh. 0505734174.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi