Parhaat suomalaiset juustot valittiin

Valio Salaneuvos paras kypsytetty juusto
Suomen Juustonvalmistajain Yhdistyksen, Suomen Pienjuustolayhdistyksen ja Juustoseuran järjestämässä valtakunnallisessa juustokilpailussa valittiin jälleen Suomen parhaat juustot 12 eri sarjassa. Kilpailuun osallistui parikymmentä suomalaista juuston valmistajaa yhteensä 116 tuotteella. Valtakunnallinen juustojen laatukilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Sen tarkoituksena on edistää juustonvalmistustaidon kehittymistä ja lisätä kuluttajien juustontuntemusta.

Valion Joensuun tehtaan valmistama Valio Salaneuvos arvioitiin Suomen parhaaksi kypsytetyksi juustoksi ja saman tehtaan tuorejuustot Valio Viola Kevyt Mustapippuri ja Valio Viola Valkosipuli Suomen parhaiksi tuorejuustoksi. Yhteensä Valion juustot keräsivät kahdeksan ykkössijaa.

Juustoportin Leipäjuusto valittiin parhaaksi maustamattomaksi tuorejuustoksi ja saman yrityksen Isabella 17 % parhaaksi kevytjuustoksi ja Julia 17 yhdessä Valio Oltermanni Rypsin kanssa parhaaksi juustonkaltaiseksi valmisteeksi.

Muut palkitut olivat Juusto Kairan Pohjanpoika parhaana murukolojuustona, Herkkujuustolan Hilma-juusto parhaana kittijuustona ja Ålands Centralandelslagin Kungsgård 45 + parhaana erikoisjuustona.

Raatiin kuuluvat juustoa valmistavan teollisuuden, kaupan ja elintarvikeviranomaisen edustajat.

Suomesta on kehittynyt juustomaa

Suomalaiset söivät vuonna 2007 noin 20 kiloa juustoa henkeä kohden, josta noin kolmannes oli tuontijuustoa. Suomessa valmistetaan vuodessa noin 100 miljoonaa kiloa juustoa, josta noin 44,5 miljoonaa kiloa meni vientiin.

- Suomalaisten juuston kulutus kasvoi viime vuonna 4,4 % ja on viime vuosina saavuttanut hyvän keskieurooppalaisen tason. Suomessa suositaan leivän päälle laitettavia juustoja ja syödään yhä eniten edamtyyppistä juustoa, vaikkakin sen suosio vähenee koko ajan kermajuustojen ja tuorejuustojen suosion kasvaessa. Suomen suosituin yksittäinen juustomerkki on Valio Oltermanni kermajuusto, kertoo Suomen Juustonvalmistajain Yhdistyksen sihteeri Heikki Kykkänen.

Suomen Juustonvalmistajain Yhdistys on perustettu vuonna 1910 Lahdessa vaalimaan suomalaista juustonvalmistusta ja edistämään juustonvalmistuksen ammattitaitoa sekä lisäämään juuston tunnettuutta. Yhdistykseen kuuluu 300 henkilöjäsentä ja yli 20 yhteisöjäsentä

Lisätietoja: Suomen Juustonvalmistajain Yhdistyksen sihteeri Heikki Kykkänen, puh. 050 384 0026.

Tulostaulukko on kokonaisuudessaan liitteenä.