• Valio/

Proteiinien merkitys painonhallinnassa, liikunnassa ja ikäihmisten ravitsemuksessa vahvistuu

Suomalaiset haluavat monikäyttöisiä tuotteita, joilla he voivat helposti ja nopeasti lisätä päivittäistä proteiinin saantia.  Valio Oy järjesti proteiiniseminaarin alan asiantuntijoille ja asiakkaille maanantaina 22.10.2012 Helsingissä.

Valion maitotuote on valinta suomalaisen tuotannon ja työn hyväksi

Suomessa Valio on maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä.

-        Kuuntelemme kuluttajaa herkällä korvalla ja valmistamme vastuullisia, laadukkaita ja jäljitettäviä maitotuotteita – tuoreesta GMO-vapaasta suomalaisesta maidosta kotimaisella työllä, totesi seminaarin avauspuheessaan Valion johtoryhmän jäsen, johtaja Annikka Hurme.

Valion uusi brändilupaus - Rakkaudesta suomalaiseen maitoon - tiivistää olennaisimman Valiosta.

Painonhallitsijalla useita syitä valita proteiinia

-        Proteiinit tukevat onnistunutta laihdutusta ja painonhallintaa monella tapaa, kuten lisäämällä kylläisyyttä ja säästämällä rasvatonta lihaskudosta. Nykyiset tutkimustulokset tukevat myös ajatusta, että ravinnon proteiinien laadulla voi olla merkitystä siinä missä hiilihydraattien ja rasvankin laatueroilla, painotti Valion uusiutumisjohtaja Taru Pilvi.

Pilven mukaan runsaasti maitoproteiinia sisältävät tuotteet tarjoavat helpon, maistuvan ja arkeen sopivan tavan ylläpitää painonhallintaa tukevia elämäntapoja.

Laatuproteiinia liikkujille

Kuntoilijoiden ja urheilijoiden proteiinintarve on suurempaa kuin väestössä keskimäärin.

-        Tavoitteellisesti harjoittelevien tulisi pyrkiä saavuttamaan positiivinen lihasproteiinitasapaino mahdollisimman nopeasti harjoittelun jälkeen. Palautumista ja positiivista proteiinitasapainoa tulisi ylläpitää syömällä säännöllisesti ja nauttimalla riittävästi proteiinia jokaisella aterialla, totesi liikuntaravitsemuksen asiantuntija Olli Ilander.

Runsaasti liikkuville sopiva proteiininsaanti on 1,4–2,5 grammaa painokiloa kohden vuorokaudessa riippuen muun muassa liikunnan tavoitteista sekä harjoittelun laadusta ja määrästä.

Ikäihmisille proteiinia jokaisella aterialla

Ikääntymiseen liittyvä lihaskato on merkittävä toimintakyvyn heikentymistä aiheuttava tekijä ikääntyneillä.

-        Hyväkuntoiset ikääntyneet tarvitsevat noin gramman proteiinia päivässä jokaista painokiloa kohti ja proteiinipitoisia ruokia olisi hyvä olla jokaisella aterialla, muistutti Helsingin yliopiston tutkijatohtori Mikko Björkman.

Björkman nosti puheenvuorossaan esiin kysymyksen siitä, voidaanko huonokuntoisten ikääntyneiden toimintakykyä ja elämän laatua ylläpitää esimerkiksi runsaasti heraproteiinia sisältävien ruokien, D-vitamiinin ja liikunnan yhdistelmällä ja edelleen osaltaan ehkäistä kotona asuvien ikääntyneiden ajautumista laitoshoitoon.

Valio PROfeel® välipalatuotteista saa helposti hyvälaatuista maitoproteiinia

Valio Oy on tutkinut maitoproteiineihin liittyviä hyödyllisiä ominaisuuksia jo pitkään.

Vuonna 2012 Valio toi markkinoille Valio PROfeel® tuoteperheen. Runsasproteiiniset proteiinijogurtit, -juomat, -rahkat- ja rahkarakeet on kehitetty yhteistyössä kuluttajien kanssa. Valio PROfeel® tuotteet on maustettu pienellä määrällä sokeria ja ne ovat laktoosittomia vähälaktoosista proteiinirahkaraetta lukuun ottamatta.

Valio PROfeel® proteiinituotteet sopivat välipalaksi, ennen ja jälkeen liikunnan sekä tueksi painonhallintaan.

Valio Oy järjesti proteiineja ja niiden merkitystä painonhallinnassa, liikunnassa ja ikäihmisten ravitsemuksessa käsittelevän asiantuntijaseminaarin maanantaina 22.10.2012 Helsingin Musiikkitalossa. Seminaariin osallistui yhteensä noin 250 terveydenhuollon ja ravitsemuksen ammattilaista sekä asiakkaiden ja median edustajia.

Lisätietoja:

Uusiutumisjohtaja, FT Taru Pilvi, Valio Oy, (Valio PROfeel®) puh. 010 381 3021 ja ravitsemusasiantuntija, ETT Marika Laaksonen (ravitsemus), puh. 010 381 2655.

Kuvia Valio PROfeel® tuotteista: Linkki Valio aineistopankkiin

Valio Oy Konserniviestintä Taina Lampela-Helin Tiedottaja Puh. 010 381 2341, gsm 050 384 0184 taina.lampela-helin@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 360. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.