Tampereen Nekalassa on jalostettu maitoa jo 50 vuotta

- Tampereen meijerillä avoimet ovet 21.4.2012
- Valio maito on pirkanmaalaista paikallisruokaa

Tampereella on jalostettu pirkanmaalaista lähimaitoa jo 50 vuotta. Heinäkuun ensimmäinen päivä vuonna 1962 Nekalassa vihittiin käyttöön silloisen Osuuskunta Maito-Pirkan ”suurmeijeri”, joka oli valmistuessaan Suomen neljänneksi suurin.  Vuosituhannen vaihtuessa Tampereen meijeristä tuli yksi Valio Oy:n tuotantolaitoksista, jonka tiloissa toimii myös Maito-Pirkan jälkeläinen ja Valion omistaja Osuuskunta Länsi-Maito

Maidonjalostuksen rakenne on Suomessa nyt tyystin toisenlainen kuin 50 vuotta sitten. Ilman rakenteen ja tuotannon tehostamista suomalainen maidonjalostus ei olisi selvinnyt EU-jäsenyyden myötä alkaneessa kansainvälisessä kilpailussa. Tampereen meijeri on muutoksesta hyvä esimerkki: vuonna 1962 meijeri jalosti 58 miljoonaa litraa maitoa, joka toimitettiin noin 5000 maitotilalta. Vuonna 2011 Tampereen meijeri jalosti 75 miljoonaa litraa maitoa, joka tuli vajaalta 500 tilalta.

Paikallista Pirkanmaan maitoa

Tampereella on valmistettu vuosikymmenien ajan Valio Kotijuustoa, jota voi sanoa perinteiseksi pirkanmaalaiseksi paikallisruoaksi. Kotijuuston valmistus jatkuu yhä reilun 200 000 kilon vuosivauhdilla.

Tampereella pakataan lisäksi Valio perusmaitoja, kuohukermaa ja Valio AB ® piimää ja Valio Gefilus® piimää, jotka sisältävät suolistolle hyvää tekeviä maitohappobakteereja.

-  Valion maito onkin Pirkanmaalla todellista paikallisruokaa, sillä maito meijeriin kerätään keskimäärin 53 kilometrin säteeltä ja jaellaan Nekalasta lähiseudun kauppoihin. Valio rasvaton ja kevytmaito pakataan toukokuun alusta tölkkiin, jossa kerrotaan, että maito tulee Pirkanmaalta. Tavoitteena on kertoa, että paikallinen ruoka voi olla tuttuakin tutumpaa, toteaa Valion Tampereen meijerin tehtaanjohtaja Pirjo Häkkinen.

Maidontuotanto tuo hyvinvointia alueelle

Valioryhmän toiminta tulouttaa Suomeen 1 – 1,5 miljardia euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan Valion maksamat palkat, verot ja tilityshinnat tuottajille, Valion 15 tuotantolaitoksen hankinnat ja investoinnit ja tuottajien saamat tuotantotuet.

Pirkanmaalle kohdistuva taloudellinen hyöty oli vuonna 2011 noin 65 miljoonaa euroa ja noin 1500 työpaikkaa. Tampereen meijeri työllistää noin 350 henkilöä, joista tuotannossa ja varastossa noin 160 ja loput maidon hankinnassa, maidon keräilyssä sekä jakelussa.

-  Pirkanmaalla on noin 500 maitotilaa. Vuonna 2011 lopettaneita tiloja oli Pirkanmaalla vähemmän kuin Suomessa keskimäärin. Länsi-Maidon neuvonta tukee toimintaansa kehittäviä maitotiloja. Tällä toiminnalla turvataan myös tulevaisuudessa pirkanmaalainen maito, kertoo Osuuskunta Länsi-Maidon toimitusjohtaja Kari Aakula.

Tule katsomaan mistä maitosi tulee

Juhlavuoden kunniaksi Valion Tampereen meijeri ja Osuuskunta Länsi-Maito järjestävät yleisölle avoimet ovet 21.4.2012 kello 12 – 15. Koko perheen tapahtumassa on nähtävillä aidot pikkuvasikat, videoesityksiä maidon matkasta maatilalta kauppaan, tuotemaistiaisia, kahvitarjoilu sekä paljon muuta.

Lisätietoja: tehtaanjohtaja Pirjo Häkkinen, puh. 010 381 4512 ja toimitusjohtaja Kari Aakula, Osuuskunta Länsi-Maito, puh. 010 381 4770.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 500. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.