Uutta tietoa LGG®:n vaikutusmekanismista

Kansainvälinen tutkijaryhmä on selvittänyt Lactobacillus rhamnosus GG:n (LGG®) ja sille lähisukuisen bakteerin genomisekvenssit. Arvostetussa PNAS-lehdessä julkaistut tutkimustulokset valottavat probioottisten mekanismien alkuperää. Valio käyttää LGG® maitohappobakteeria Valio Gefilus® ja neljän probiootin yhdistelmänä Valio Gefilus® MAX tuotteissa.

Tutkimusryhmä osoitti, että heidän löytämällään proteiinikomponentilla on merkittävä rooli LGG®:n sitoutumisessa ihmisen suoliston limakalvoon. Hyvä sitoutumiskyky on eräs tärkeimmistä probioottisten bakteereiden ominaispiirteistä. Tutkijat havaitsivat LGG®:n pintarakenteissa erityisen tartuntakomponentin. Kyseisen proteiinirakenteen uskotaan mahdollistavan LGG®:n ja muiden probioottibakteerien terveysvaikutukset ja niiden tuottaman myönteisen immuunivastesäätelyn. Probiooteilla todettuja terveysvaikutuksia Terveysvaikutteiset tuotteet ovat elintarviketeollisuudessa nopeasti kasvava tuoteryhmä, jonka kärkituotteita ovat terveyttä edistäviä maitohappobakteereita eli probiootteja sisältävät maitotuotteet. Yleisimmin käytetyn probiootin, LGG® maitohappobakteerin, on todettu lukuisissa tutkimuksessa tehostavan vastustuskykyä, rauhoittavan ärtyneen suolen oireyhtymää (IBS) sekä vähentävän lasten atooppisten oireiden ja hengitystieinfektioiden tartuntariskiä. Valio käyttää LGG® maitohappobakteeria vastustuskykyä lisäävissä Valio Gefilus® maidoissa, piimissä, jogurteissa, juustoissa mehuissa ja marjakeitoissa sekä neljän probiootin yhdistelmänä stressivatsaa rauhoittavissa Valio Gefilus® MAX jogurttitehojuomissa. Merkittävä tutkimustulos Genomin ja probioottisuuden takana mahdollisesti piilevän molekyylimekanismin avaamista voidaan pitää merkittävänä tutkimuslöytönä. Tutkimusryhmän jäsenen, Valion tutkimuspäällikkö Tuomas Salusjärven mukaan onnistunut sekvensointi tukee olemassa olevaa tutkimustietoa ja auttaa osoittamaan kuluttajalle probiootteja sisältävien tuotteiden hyödyt ja turvallisuuden entistä selkeämmin. Lisäksi tulokset tarjoavat pohjan kokonaan uudentyyppisten terveysvaikutteisten tuotteiden kehitykselle. ”LGG®:n asema maailmalla tulee entisestään vahvistumaan sillä sekvensoitu genomi ohjaa tutkimusmaailman mielenkiintoa yhä enemmän LGG®:n suuntaan” kertoo tutkimuspäällikkö Tuomas Salusjärvi Valiosta. Kansainvälinen tutkimus tehtiin yhteistyössä yhdeksän eri tutkimusryhmän toimesta kolmesta eri maasta. Projektin vetäjänä Valiossa on toiminut johtava tutkija Soile Tynkkynen ja Valion T&K:n tutkijoiden ohella pääroolissa tutkimuksessa ovat olleen Helsingin yliopiston biotekniikan instituutin ja peruseläinlääketieteenlaitoksen tutkijat professori Willem de Vosin johdolla. Projektia ovat rahoittaneet Valion lisäksi Suomen Akatemia ja TEKES. Valio on lisensioinut LGG®:n 48 maahan Lactobacillus rhamnosus GG (LGG®) on maailman tutkituin terveysvaikutteinen maitohappobakteeri. Sitä koskevia tutkimuksia on julkaistu 34 väitöskirjassa ja yli 400 artikkelissa. Valion lisensioimia LGG®:tä sisältäviä tuotteita on markkinoilla 48 maassa, Suomi mukaan lukien. Referoitu tutkimus: Matti Kankainen, Lars Paulin, Soile Tynkkynen, Ingemar von Ossowski, Justus Reunanen, Pasi Partanen, Reetta Satokari, Satu Vesterlund, Antoni P. A. Hendrickx, Sarah Lebeer, Sigrid C. J. De Keersmaecker, Jos Vanderleyden, Tuula Hämäläinen, Suvi Laukkanen, Noora Salovuori, Jarmo Ritari, Edward Alatalo, Riitta Korpela, Tiina Mattila-Sandholm, Anna Lassig, Katja Hatakka, Katri T. Kinnunen, Heli Karjalainen, Maija Saxelin, Kati Laakso, Anu Surakka, Airi Palva, Tuomas Salusjärvi, Petri Auvinen and Willem M. de Vos. Comparative genomic analysis of Lactobacillus rhamnosus GG reveals pill containing a human-mucus binding protein, PNAS; Published on-line before print September 17th, 2009 Alkuperäinen artikkeli löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.pnas.org/content/early/2009/09/16/0908876106.full.pdf+html Lisätietoja: T&K, Mikrobiologia: Tutkimuspäällikkö Tuomas Salusjärvi, Valio Oy, tuomas.salusjarvi@valio.fi, puh. 050 384 0072 Kuvia: Valio Gefilus® ja Valio Gefilus® MAX tuotteista löytyy www.valio.fi -sivulta Valio Oy/Kuvapankki/Tuotteet/Kotimaan tuotteet/Terveysvaikutteiset tuotteet/Valio Gefilus® Kuvapankkiin pääsee ilman tunnuksia.