Valinnallasi on väliä: Suomalainen maito luo hyvinvointia Suomeen

Valio Oy aloittaa syyskuun alusta vuoden loppuun asti jatkuvan voimallisen kampanjan suomalaisen maidon puolesta: Kaikkien perusmaitojen tölkeissä liehuu tyylitelty Suomen lippu muistuttamassa näkyvästi kaupan maitokaapissa, että tämä maito on 100-prosenttisesti suomalaista. Valitsemalla suomalaisen maidon tuet työllisyyttä ja maidontuotannon säilymistä Suomessa.

Neljän kuukauden aikana reilut 100 miljoonaa Valio maitotölkkiä muistuttaa kuluttajille, että heidän valinnoillaan on väliä: Suomalainen maito antaa työtä kymmenille tuhansille ihmisille maitotiloilla, kuljetuksissa, teollisuudessa ja kaupassa. Maito pitää maaseudun asuttuna ja elävänä. Maitotilat ostavat maitotuloilla tuotantopanoksia ja palveluja, jotka säteilevät ympäröivälle maaseudulle toimeentuloa ja ylläpitävät työpaikkoja ja asutusta. Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomessa maito tuo yli puolet maatalouden myyntituloista. Suomalaisen maitolitran hinta koostuu suurimmaksi osaksi työstä, jota tehdään navetoissa, meijereissä, kuljetuksissa ja kaupoissa. Valion tavoitteena on maksaa maidontuottajille maidosta sellaista hintaa, että maidontuotantoa on kannattavaa jatkaa. - Tavoitteena on saada maitotölkin ostaja miettimään valintansa merkitystä. Mitä jos maidontuotanto näivettyisi Suomessa kannattamattomana ja lehmät häviäisivät maaseudun maisemasta? Tarjoaisiko maitotuotteiden tuonti meille nykyisen laajan valikoiman erilaisiin tarpeisiin ja suomalaiseen makuun kehitettyjä maitotuotteita? Tuoreus ja laatu heikkenisivät, samoin vähenisivät teollisuuden ja maaseudun työpaikat, perustelee Valion markkinointipäällikkö Marko Kämäräinen. Laatua johon voi luottaa Suomalaisen maidon puolesta vaakakupissa painavat myös tuotantoketjun puhtaus, tuotteiden jäljitettävyys, hyvä omavalvonta ja tavoitteelliset toimenpiteet tuotantoeläinten hyvinvoinnin ja ympäristön hyväksi. Lehmien hyvinvointia mitataan eläinten terveydellä ja maidon laadulla. Lähes 100 % valiolaisesta maidosta kuuluu parhaaseen laatuluokkaan ja eläinten terveys on eurooppalaista huippua. Suomalaisen maidon kylmäketju on aukoton ja tehokas. Maidon ja siitä valmistettavien tuotteiden laatua valvotaan tuotannon joka vaiheessa. Maidon tie tilalta kauppaan kestää keskimäärin 48 tuntia. - Valiossa tiedämme, mistä tuotteisiimme käytetty maito on peräisin. Selvitämme tarkkaan myös tuotteisiin käytettyjen lisä- ja apuaineiden alkuperän ja koostumuksen. Mahdollisten virheiden sattuessa Valio on tavoitettavissa kuluttajapalvelun kautta, ja myös vastaamme virheistämme, vakuuttaa Marko Kämäräinen. Suomi on niukasti omavarainen Suomi on tällä hetkellä niukasti omavarainen maitotuotteiden suhteen. Suomessa ei ole ylituotantoa. Keski-Euroopassa sen sijaan maitoa tuotetaan yli tarpeen, joten maitotuotteita tuodaan Suomeen alle tuotantokustannusten. Polkuhinnoiteltujen maitotuotteiden myynti on mahdollista polkemalla maidon tuottajahintoja, mikä johtaa tilojen lopettamisiin. Valitsemalla suomalaisen maidon valitset laatua ja tuoreutta sekä maksat kotimaisesta työstä, joka tuo toimeentuloa koko maan laajuisesti. Lisätietoja: Markkinointipäällikkö Marko Kämäräinen, Valio Oy, puh. 010 381 2275. Kuvia maitotölkeistä löytyy Valion kuvapankista osoitteesta www.valio.fi >Valio Oy>Kuvapankki.

Avainsanat: