Valio Evolus 2-teho tuotteiden tutkimusnäyttö lisääntyy

Valio Evolus 2-teho levitteellä tehty kliininen tutkimus kasvattaa näyttöä Evolus 2-teho tuotteiden verenpainetta hallitsevasta ja kolesterolia alentavasta vaikutuksesta. Viidestä Valion tekemästä kliinisestä Evolus tutkimuksesta on tehty myös meta-analyysi, joka osoittaa tuotteiden sisältävien bioaktiivisten peptidien auttavan hallitsemaan verenpainetta.

Levitetutkimuksen tulokset julkaisi Journal of Functional Foods-lehti ja meta-analyysin tulokset Suomen Lääkärilehti. Meta-analyysi tarkoittaa tilastollisin menetelmin tehtyä johtopäätöstä usean eri tutkimuksen tuloksista.

Valinta terveyden puolesta

Valio Evolus 2-teho levitteen 20 gramman (= noin 4 teelusikallista) päivittäinen käyttö alensi tutkittujen koehenkilöiden systolista verenpainetta 5.8 mmHg enemmän ja diastolista verenpainetta 0.7 mmHg enemmän kuin lumeryhmässä. Myös kokonaiskolesteroli ja haitallinen LDL-kolesteroli laskivat merkitsevästi.

Tutkimukseen osallistui 62 henkilöä, joilla oli kohonnut verenpaine. Tutkimus toteutettiin kaksoissokkotutkimuksena, jossa henkilöt jaettiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä nautti lumelevitettä ja toinen ryhmä Valio Evolus 2-teho levitettä 10 viikon ajan.

Pienikin verenpaineen ja LDL-kolesterolin lasku vähentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Valio Evolus 2-teho tuotteilla voidaan vähentää näitä kahta tärkeää riskitekijää osana terveellistä ruokavaliota ja elämäntapaa.

Meta-analyysi vahvisti verenpainevaikutuksen toimivan

Suomen Lääkärilehdessä julkaistu meta-analyysi osoitti, että pitkäkestoisessa, useiden viikkojen käytössä maitovalmisteilla, jotka sisältävät bioaktiivisia peptidejä, todetaan edullinen vaikutus verenpaineeseen ja verenpaineen laskua voidaan pitää kliinisesti merkityksellisenä. Meta-analyysissä oli mukana viisi tutkimusta, joissa nautittiin bioaktiivisia peptidejä sisältäviä maitojuomia.

Valio Evolus 2-teho tuotteiden verenpainevaikutuksen katsotaan perustuvan niiden sisältämiin, maidon proteiineista pilkkoutuviin peptideihin.

Lisätietoja: Vastaava tutkija, dosentti Anu Turpeinen, Valio Oy, puh. 010 381 3031, konseptipäällikkö, FT Tiina Jauhiainen, Valio Oy, puh. 010 381 3052.

Lähteet:
Turpeinen AM, Kumpu M, Rönnback M, Seppo L, Kautiainen H, Jauhiainen T, Vapaatalo H, Korpela R. Antihypertensive and cholesterol-lowering effects of a spread containing bioactive peptides IPP and VPP and plant sterols. Journal of Functional Foods 2009; doi:10.1016/j.jff.2009.03.001.

Jauhiainen T, Kautiainen H, Vapaatalo H. Maidon peptideistä on hyötyä verenpaineen hallinnassa. Suomen Lääkärilehti 2009;64(15-16): 1453-1457.

Avainsanat: