Valio investoi Lapinlahdelle kymmeniä miljoonia

Uuden voimalaitoksen rakentamispäätös nostaa kokonaisinvestoinnin arvon lähes 80 miljoonaan euroon

Valio rakentaa Lapinlahdelle kotimaisia polttoaineita käyttävän voimalaitoksen ja uuden jauhetehtaan, jossa voidaan entistä paremmin kehittää vähämineraalisten herajauheiden valmistusta mm. lastenruokateollisuuden raaka-aineeksi. Valion hallitus päätti voimalan rakentamisesta 13.6. kokouksessaan, jauhetehtaan rakentamisesta on päätetty jo viime vuonna. Investointien yhteisarvo nousee lähes 80 miljoonaan euroon.

- Voimalaitoksen ja jauhetehtaan lisäksi Lapinlahdella jatketaan myös uuden juustolinjan suunnittelua, kertoo Juustot-tulosyksikön johtaja Karl-Magnus Lindfors Valiosta.

Jauhetehdas rakennetaan Valion Lapinlahden nykyisen juustolan ja jauhetehtaan tontille, ja tuotannon pitäisi käynnistyä elokuussa 2013. Jauhetehdasinvestoinnin arvo kohoaa 55 miljoonaan euroon, mikä on suurimpia tänä vuonna Suomeen tehtäviä teollisia investointeja.

Aiemmin tällä viikolla Valio tiedotti noin 15 miljoonan investoinnista Valio Oltermanni® juuston kapasiteetin lisäykseen. Yhteensä Valio-konsernin investoinnit vuonna 2011 kohoavat yli 90 miljoonan euron.

Valio maailman 3. suurin vähämineraalisten herajauheiden markkinoilla

- Juuston valmistuksen yhteydessä syntyvä nestemäinen hera sisältää ravitsemuksellisesti arvokkaita heraproteiineja, joiden jalostukseen Valio on panostanut vuosikymmenten ajan. Uudessa tehtaassa pystytään valmistamaan huippulaadukkaita herajauheita, joiden kysyntä on maailmalla kasvussa. Vähämineraalisia herajauheita käytetään muun muassa lastenruokien valmistuksessa, kertoo Voi, levitteet ja jauheet -tulosyksikön johtaja Reima Luomala.

- Valio on tuotemerkillään Valio Demi™ kolmanneksi suurin vähämineraalisten herajauheiden myyjä maailmanlaajuisesti. Erityisen vahva asema, noin 15:n % markkinaosuus, Valion Demi™ jauheilla on Kiinassa, jossa lastenruokia valmistavat asiakkaat luottavat Valion laatuun, Luomala selventää.

- Tehtaan suunnittelussa lähdettiin siitä, että vaativimpienkin lastenruoka-asiakkaiden vaatimukset täytetään nyt ja tulevina vuosikymmeninä. Lisäksi haluttiin entistä vähäpäästöisempi ja energiatehokkaampi laitos, kertoo projektijohtaja Antero Ylitalo.

- Uusi tehdas on laaduntuottokyvyltään, energiankäytöltään ja ympäristövaikutuksiltaan maailman modernein. Olemme tutkineet maailman parhaat referenssit ja valinneet parhaat käytännöt, kertoo tehtaanjohtaja Kari Lappi.

Uusiutuvaa energiaa käyttävä voimalaitos

Lapinlahdelle aletaan syksyllä 2011 rakentaa myös uutta voimalaitosta, joka on yli 20 miljoonan euron investointi. Voimalaitos käyttää pääasiallisena polttoaineenaan kotimaista puuhaketta ja turvetta. Raskaan polttoöljyn käyttö vähenee.

- Voimalaitos pystyy käyttämään 100-prosenttisesti puuhaketta, mutta alkuvaiheessa puuhakkeen osuus on vähintään 50 %. Pitemmän ajan tavoitteena on päästä vähintään 70 %:iin. Raskaan polttoöljyn osuus vähenee 14 %:sta 6 %:iin ja turpeen osuus jää alkuvaiheessa noin 40 %:iin pienentyen lopulta noin 20%:iin. Voimalan hyötysuhde paranee lisäksi 4%, kuvailee Kari Lappi.

Valioryhmä tuo vaurautta Savoon

Valioryhmän taloudellinen merkitys Savossa on merkittävä. Maidontuottajat, Lapinlahden tehtaat ja Suonenjoen hillotehdas työllistävät tuotannossa, maidon keräilyssä ja jakelussa sekä maatalouden liitännäiselinkeinoissa noin 4000 henkeä.

Valioryhmän toiminta tuloutti vuonna 2010 alueelle rahaa noin 180 miljoonaa euroa maidon tilityshintana, palkkoina, veroina ja hankintoina. Maito on Savossa maatalouden suurin tulonlähde.

- Lapinlahden tehdas käyttää maitoa yli 300 miljoonaa litraa vuodessa. Pohjois-Savo on perinteisesti Suomen maidontuotantoaluetta, jossa on mitä parhaat edellytykset kehittää tuotantoa edelleen. Valion Lapinlahden tehtaan juustot ovat savolaista lähiruokaa parhaimmillaan, sillä maito kerätään Lapinlahdelle keskimäärin 60 kilometrin etäisyydellä tehtaasta, korostaa Valion omistajaosuuskunnan, Osuuskunta ItäMaidon ja Valio-konsernin hallituksen jäsen, maanviljelijä Jarmo Juutinen.

Lisätietoja: tulosyksikön johtaja Reima Luomala, Valio Oy, puh. 050 3840789 ja Lapinlahden tehtaanjohtaja Kari Lappi, Valio Oy, puh. 050 3840427.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi