Valio jatkaa investointeja Suomeen: Uusi jauhetehdas Lapinlahdelle

Valion hallitus päätti maanantaina uuden jauhetehtaan rakentamisesta Lapinlahdelle. Investoinnin arvo on noin 55 miljoonaa euroa. Rakentaminen alkaa kesällä  2011 ja tuotanto elokuussa  2013. Uusi jauhetehdas on jatkoa 2008 - 2009 tehdylle herajauheen suolanpoistolaitteistolle.

Viime vuosina Valio on investoinut merkittävästi Suomeen. Uusi voitehdas otettiin käyttöön vuonna 2010, tuoretuotemeijerien moderniin valmistusteknologiaan samoin kuin juustonvalmistuksen kehittämiseen Haapavedellä ja Joensuussa on investoitu. Yhteensä Valio on investoinut tuotannon kehittämiseen Suomessa 230 miljoonaa euroa vuosina 2007 – 2010.

Erikoisherajauhetta lastenruokien raaka-aineeksi

-    Uudessa jauhetehtaassa pystytään nykyistä paremmin valmistamaan lastenruokateollisuuden raaka-aineeksi tarkoitettuja vähämineraalisia erikoisherajauheita, joiden kysyntä on maailmanlaajuisessa kasvussa, kertoo Voi, levitteet ja jauheet -tulosyksikön johtaja Reima Luomala.

Valiossa on kehitetty arvokkaan maitoproteiinin, heran, jatkojalostusta jo usean vuosikymmenen ajan. Valio on tuotemerkillään Valio Demiä merkittävä toimija vähäsuolaisten (=vähämineraalisten) herajauheiden liiketoiminnassa maailmanlaajuisesti.

Tuotteiden myynnistä vastaava kaupallinen johtaja Veli-Matti Riitamaa kertoo päämarkkina-alueiden olevan Eurooppa ja Aasia. Tavoitteena on lisätä nimenomaan vaativille asiakkaille suunnattujen erittäin vähämineraalisten herajauheiden myyntiä.

Valio edelläkävijä myös teollisuustuotteissa

Johtaja Arto Tikkasen mukaan nyt päätetty investointi on esimerkki Valion panostuksesta  kuluttajatuotteiden lisäksi vaativien teollisuustuotteiden kehitykseen. Investoinnilla varmistetaan myös Itä- Suomelle merkittävän elinkeinon, maidontuotannon, tulevaisuutta.

Valion perustehtävä on turvata maidontuotannon elinkelpoisuus ja omavaraisuus Suomessa.  Valion toiminnan ja Valioryhmän maidontuotannon taloudellinen kokonaisvaikutus pelkästään Savossa oli yli 170 miljoonaa euroa vuonna 2009.

Uusien laitosten suunnittelussa Valion lähtökohtia ovat mm. energiatehokkuus, hygienisyys ja elintarviketurvallisuus.

-    Suunnittelussa lähdettiin siitä, että vaativiempienkin lastenruoka-asiakkaiden vaatimukset täytetään nyt ja tulevina vuosikymmeninä.  Lisäksi haluttiin entistä vähäpäästöisempi ja energiatehokkaampi laitos, kertoo projektin johtaja Antero Ylitalo.

Valio Oy:n Lapinlahden tehtaalla valmistetaan  Edam- ja Emmental tyyppisiä juustoja noin 27 miljoonaa kiloa Suomen ja ulkomaan markkinoille sekä teollisuuden raaka-aineeksi maito- ja herajauheita noin 33 miljoonaa kiloa.

Lisätietoja investoinnista: tulosyksikön johtaja Reima Luomala puh 050 384 089 ja tehtaanjohtaja Kari Lappi puh 050 384 0427.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi