Valio lahjoittaa nobelisti A.I. Virtasen arkiston Kansallisarkistolle

Valio Oy ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö lahjoittavat hallussaan olevan professori, akateemikko Artturi I. Virtasen arkiston Kansallisarkistolle. Arkisto sisältää noin 70 hyllymetriä A.I. Virtasen julkaisuja ja kirjeenvaihtoa. Tieteellisen materiaalin lisäksi arkistossa on hänen julkisia puheitaan ja kirjoituksiaan kansanravitsemuksesta poliittisiin kannanottoihin, samoin kuin Biokemiallisen Tutkimuslaitoksen ja Kemiantutkimus-Säätiön asiakirjoja.

Arkiston järjestäminen ja luettelointi kestää arviolta puoli vuotta, jonka jälkeen arkisto on tutkijoiden käytettävissä.

Valio haluaa vaalia nobelisti A.I .Virtasen arkiston tieteellistä ja historiallista perintöä. Tieteen arvoihin kuuluu läpinäkyvyys, tiedon kirjaaminen sekä avoimuus. Kunnioitamme nobelistimme arvoja avaamalla arkiston julkiseen käyttöön  sekä nyky- että jälkipolville”, toteaa professori Tiina Mattila-Sandholm Valiosta.

A.I. Virtanen on edelleen ainoa tieteen Nobel-palkinnon saanut suomalainen. Hänelle myönnettiin Nobelin kemianpalkinto vuonna 1945 keksinnöistään, jotka oleellisesti paransivat voin ja rehun säilyvyyttä (AIV-voisuola ja AIV-rehu). Keksinnöillä oli huomattava kansantaloudellinen merkitys.

A.I. Virtanen johti Valion laboratoriota ja perustamaansa Kemiantutkimus-Säätiötä lähes 50 vuotta. Hänen johtamansa laitokset edustivat tieteen ehdotonta huippua ja olivat nostamassa Suomea tieteen maailmankartalle.

A.I. Virtanen vastaanotti uransa aikana lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja ja oli kysytty puhuja ulkomailla. Hänen labroratoriossaan vieraili ulkomaisia tutkijoita sankoin joukoin oppia saamassa. Virtasen kirjeenvaihto koti- ja ulkomaisten tutkijoiden kanssa oli laajaa.

Lisätietoja: vastaava tutkija Anu Turpeinen, Valio Oy, puh. 010 381 3031.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi

Avainsanat: