• Valio/

Valio Lapinlahti 50 vuotta - ”Pulveritehtaasta” Suomen suurimmaksi juustolaksi ja heranjalostajaksi

Valion Lapinlahden tehtaan toiminnan aloittamisesta tuli 28.9.2009 kuluneeksi 50 vuotta. Toiminta alkoi Kuivamaito Oy:n maitojauhetehtaana ja on vuosikymmenten varrella kehittynyt Suomen suurimmaksi emmental- ja edamjuustolaksi sekä pitkälle jalostettua Valio Demi™ herajauhetta valmistavaksi tuotantolaitokseksi.

Valion Lapinlahden tehdas on esimerkki sekä vuosikymmenten varrella laajentuneesta ja Pohjois-Savon alueelle vaurautta tuoneesta teollisuudesta että osuusmeijerikentän vahvasta rakennemuutoksesta pienistä, paikallisista meijereistä yhtenäiseksi Valioryhmäksi. Kuivamaidon tehdas Lapinlahdelle Kuivamaito Oy oli silloisen Valio Meijerien Keskusosuusliikkeen ja kymmenien osuusmeijerien omistama yritys, joka kuivasi muusta jalostuksesta ylijäävän maidon maitojauheeksi. Kuivamaidon kolmannen maitojauhetehtaan valmistuminen Lapinlahdelle 1959 oli pohjoissavolaisten meijeriosuuskuntien ansiota: Pohjois-Savon meijeriliitto ja kymmenen osuusmeijeriä hyväksyivät Kuivamaidon tarjoaman yhteistyösopimuksen ja sitoutuivat vastaamaan hankkeen rahoituksesta. ”Pulveritehtaan” sijoittuminen Lapinlahdelle oli ratkaiseva tekijä sille, että tontille myöhemmin perustettiin myös juustola. Yhteisjuustola syntyy Pohjoissavolaiset osuusmeijerit ymmärsivät 1960-luvulla yhteistoiminnan merkityksen toiminnan tehokkuuden kannalta. Tammikuussa 1968 yksitoista meijeriä (Lapinlahti, Iisalmi, Kiuruvesi, Nilsiä, Pielavesi, Sonkajärvi, Sotkamo, Suonenjoki, Varpaisjärvi, Vesanto ja Vieremä) päätti perustaa osuuskuntamuotoisen Yhteisjuustolan, jonka tuotantokapasiteetti olisi kolme miljoonaa kiloa emmentaljuustoa vuodessa. Jo kymmenen vuotta tontilla toiminut Kuivamaito Oy suhtautui juustolahankkeeseen myötämielisesti ja sitoutui jalostamaan kaiken heran, joka juuston valmistuksesta syntyi. Ensimmäinen kattilallinen emmentalharkkoja valmistettiin kesällä 1971. Tehtaan vihkiäiset pidettiin syyskuussa, ja niitä kunnioitti läsnäolollaan myös tasavallan presidentti Urho Kekkonen. Keskusosuusliike Valio osti koko Yhteisjuustolan tuotannon ja markkinoi sen lähes kokonaan Yhdysvaltoihin. Valio Emmental on yhä USA:n itärannikon myydyin tuontiemmental Finlandia brändillä. Vuonna 1972 päätettiin kaksinkertaistaa Lapinlahden tuotanto rakentamalla edamjuustoa valmistava laajennusosa. Suomessa juuston kulutus oli vain noin viisi kiloa henkeä kohden vuodessa, kun se vuonna 2008 oli reilut 19 kiloa. Vuonna 2008 Valio Lapinlahti valmisti noin 13 miljoonaa kiloa emmentalia ja noin 14 miljoonaa kiloa edamia. DEMI oli aikansa edelläkävijä Kuivamaito Oy valmisti Lapinlahdella pääasiassa herajauhetta, joka käytettiin suurimmaksi osaksi rehuna. 1970-luvulla Valion ja Kuivamaidon yhteistyönä kehitettiin herajauheesta vähemmän mineraaleja sisältävää demineralisoitua herajauhetta, Valio Demi, joka soveltuu muun muassa äidinmaidonkorvikkeen ja lastenruokien raaka-aineeksi. Valio on yksi kolmesta suuresta Demi jauheiden myyjästä maailmassa. Valio Demi viedään pääasiassa Kiinaan. Valion ja Kuivamaidon yhteinen koetehdas sijaitsi tuolloin Lapinlahdella, missä Valion koetehdas ja koejuustola sijaitsevat edelleen. Lapinlahdesta yhä merkittävämpi tuotantolaitos Lapinlahden tehtaan tulevaisuus yhtenä valiolaisten meijerien merkittävimmistä tuotantolaitoksista vahvistui, kun Yhteisjuustolan hallitus päätti 1981 laajentaa tehdasta niin, että emmentalharkon tuotantokapasiteetti kasvoi 50 %. Uusilla laitteilla voitiin valmistaa jopa 80 kilon harkkoja, kun aiemmin enimmäiskoko oli 40 kiloa. Juustovalikoima monipuolistui vuonna 1986, kun alettiin ”pienten” edamjuustojen valmistus: 850 gramman ”natusen” ja 500 gramman ”hitusen”. Millähän nimellä juustolan työntekijät kutsuisivat nykyisiä 150 gramman viipalepakkauksia? Rakennekehitys Valiolaisten osuuskuntien rakennekehityksen edetessä Yhteisjuustolan suurimmaksi jäsenmeijeriksi nousi 1990-luvun alussa Osuuskunta Promilk. Kuopion Osuusmeijeri oli muuttanut nimensä Osuuskunta Promilkiksi, kun muutamat ympäristön paikalliset meijerit sulautuivat siihen. Seuraavaksi Yhteisjuustola sulautui Osuuskunta Promilkiin. Vuonna 1992 valiolaiset meijerit päättivät keskittää toimintansa yhteiseen osakeyhtiöön ja syntyi nykyinen Valio Oy, jonka suurin juustola Valio Lapinlahti edelleen on. Lisätietoja: Valio Lapinlahden toiminnasta: tehtaanjohtaja Kari Lappi, puh. 010 3815301 Valion juusto- ja jauheliiketoiminnasta: johtaja Arto Tikkanen, puh. 010 3812812.