Valio maidon tuotannossa ei käytetä geenimuuntelua

Valion valmistamat tuotteet eivät sisällä muuntogeenisiä ainesosia. Valioryhmän maidontuottajat eivät käytä lehmien ruokinnassa muuntogeenisiä ainesosia sisältäviä rehuja. Valion maitotuote on muuntogeenitön valinta. Suomessa lehmien maidontuotannon lisääminen esimerkiksi hormonien avulla on myös kiellettyä.

- Valio maito on laadultaan ja puhtaudeltaan maailmassa huippuluokkaa. Valio maidon laatu perustuu lehmien hyvään ruokintaan ja hoitoon sekä koko maitoketjun saumattomaan omavalvontaan, jäljitettävyyteen ja kylmäketjuun. Maidon laadusta huolehditaan vastuuntuntoisesti maitotilalta kauppaan asti, eikä esimerkiksi lääkejäämiä sisältävää maitoa hyväksytä jalostukseen, kertoo Valion alkutuotantojohtaja Eeva Brofeldt. Valioryhmän maitotiloilla käytössä olevassa Maidon laatukäsikirjassa on ohjeisto ”Hyvät ruokintaperiaatteet”. Pääosan lehmän ruokavaliosta muodostaa nurmirehu, jota täydennetään vähäisemmillä määrillä valkuaisrehua ja viljaa. Valkuaisrehuna Suomessa käytetään yleisesti rypsirouhetta, joka sopii lehmien ruokintaan soijaa paremmin, ja rypsiä voidaan kasvattaa Suomessa. - Geenimuuntelun käyttö esimerkiksi tieteellisessä tutkimuksessa on usein perusteltua, emmekä voi tietää missä tilanteessa maailmassa ollaan joidenkin vuosien päästä. Nyt pystymme kuitenkin tarjoamaan kuluttajille suomalaista maitoa, jonka tuotannossa ei ole käytetty muuntogeenisiä rehuja, johtaja Annikka Hurme Valiosta täsmentää. Ruokintaohjeistuksen noudattamista valvotaan auditoimalla Valioryhmän maitotiloja vuosittain. Lehmien hyvinvointiin kannattaa panostaa - On maidontuottajankin etu huolehtia lehmistä ja lypsyhygieniasta hyvin. Tyytyväinen lehmä tuottaa paremmin ja parempilaatuista maitoa kuin huonosti voiva lehmä. Lehmien hyvinvointimittareilla, eläinten terveydellä ja maidon laadulla mitaten, Suomi asettuu maailman parhaiden joukkoon, Eeva Brofeldt toteaa. Lisätietoja: Alkutuotantojohtaja Eeva Brofeldt, Valio Oy, puh. 010 381 2484 Johtaja Annikka Hurme, Valio Oy, puh. 010 381 2219