Valio maito on GMO-vapaa vaihtoehto

Valion perusmaitojen pakkauksissa kerrotaan toukokuun alusta lähtien, että Valio maito on ”GMO-vapaa valinta – Valion laatusopimusten mukaisesti maidon tuotantoketjussa ei käytetä muuntogeenisiä rehukasveja”. Suomalaisen lypsylehmän ruokinta perustuu pääosin nurmirehuun, jota täydennetään valkuaisrehulla ja viljalla.

Valioryhmässä on useita vuosia sitten päätetty noudattaa linjaa, jonka mukaan maidontuotannossa ei sallita muuntogeenisten rehujen käyttöä. Valkuaisrehuna käytetään yleisesti rypsirouhetta, joka sopii lehmien ruokintaan soijaa paremmin. Nurmi- ja viljarehu ovat myös muuntogeenittömiä. Tiloilla on käytössään Maidon laatukäsikirja, jossa on ohjeisto ”Hyvät ruokintaperiaatteet”. Ohjeiden noudattamista seurataan auditoimalla noin 500 tilaa vuosittain. GMO-vapaa valinta -merkintä tulee yhden litran ja 1,5 litran Valio rasvaton ja Valio kevytmaito -tölkkeihin sekä yhden litran Valio täysmaito ja Valio ykkösmaito -tölkkeihin. - Merkinnällä haluamme nostaa tietoisuuteen, että kaikki Valio maidot ja suomalaisesta maidosta valmistetut Valio tuotteet ovat tuotteita, joiden tuotantoketjussa ei sallita geenimuunneltujen ainesosien käyttöä. Valio ei yrityksenä halua ottaa kantaa geenimuunteluun sinänsä, mutta haluamme tarjota GMO-vapaan vaihtoehdon niille kuluttajille, jotka sitä haluavat, Valion tuoretuotteiden liiketoiminta-alueen johtaja Annikka Hurme perustelee. Lisätietoja: viestintäjohtaja Pia Kontunen, Valio Oy, puh. 010 381 2038.