Valio nostaa tuottajahintaa huhtikuun alusta

Valio Oy:n hallitus päätti torstaina 10.2.2011 nostaa Valioryhmän osuuskuntien kautta maidontuottajille  maksamaansa hintaa maidosta 2,5 sentillä litraa kohden huhtikuun 2011 alusta alkaen. Valion osuuskunnille maksama uusi perushinta on 41 senttiä litralta.

Valion maitotuotto* nousi tilinpäätöksen ennakkotietojen mukaan 41 senttiin litraa kohti laskettuna edellisvuoden 39 sentistä. Maitotuoton hyvään tasoon vaikutti eniten merkkituotteiden myynnin hyvä kehitys ulkomailla. Myös teollisuustuotteiden maailmanmarkkinahinnat olivat nousussa.

-  Valio on noin 9000 suomalaisen maidontuottajan omistama yritys, jonka tehtävä on edistää maidontuottajien elinkeinoa Suomessa valmistamalla laatutuotteita suomalaiseen makuun. Valion maitotuoton eurooppalaisittain korkea taso perustuu omiin tuotemerkkeihin ja itse kehitettyihin tuotteisiin, joista uusimpana esimerkkinä on tammikuussa markkinoille tuotu Valio OLO™ ruoansulatusjogurtti.  Valio tilittää liiketoimintansa koko maitotuoton Valioryhmän tuottajille, kuvaa Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

Vuonna 2010 Valion liikevaihto nousi 1823 miljoonaan euroon (1787 miljoonaa euroa vuonna 2009). Ulkomailla kasvua oli 18 %. Kotimaan liikevaihto laski noin 5 % . Lainat rahoituslaitoksista vuoden 2010 lopussa olivat 114 miljoonaa euroa (206 miljoonaa euroa vuonna 2009). Valion maitokate** oli 898 miljoonaa euroa (863 miljoonaa euroa vuonna 2009). Valion kirjanpidollinen voitto vuonna 2010 verojen jälkeen nousi ennakkotietojen mukaan noin 37 miljoonaan euroon ( 17 miljoonaa euroa vuonna 2009).

Maitotuoton kehityksen kannalta suurin riski liittyy maailmantalouden epätasapainoon ja siitä mahdollisesti seuraaviin valuuttakurssien nopeisiin muutoksiin.

* Maitotuotto = Maitokate - investointien rahoitustarve / omistajilta ostettu maitolitra

**Maitokate = liikevaihto - muut kulut paitsi poistot ja omistajille maksettu maidon tuottajahinta ja osakaslainan korko.

Luvut tilintarkastamattomia ennakkotietoja.

Lisätietoja:
Valio Oy:n hallituksen puheenjohtaja, maanviljelijä Antti Rauhamaa, puh. 050 3840605 ja Valio Oy:n toimitusjohtaja Pekka Laaksonen, puh. 010 381 2001.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi