Valio nostaa tuottajahintaa kahdella sentillä

Valio Oy nostaa Valioryhmän osuuskuntien kautta maidontuottajille maksamaansa hintaa maidosta kahdella sentillä litraa kohden elokuun 2010 alusta. Valion osuuskunnille maksama uusi perushinta on tällöin 38,5 senttiä litralta.

Tuottajahinnan korotuksen mahdollistavat kuluttajatuotteiden myynnin hyvä kehitys Valion lähimarkkinoilla, etenkin Venäjällä ja Ruotsissa, euron kurssin suotuisa kehitys suhteessa Venäjän ruplaan, Ruotsin kruunuun ja Yhdysvaltain dollariin sekä teollisuustuotteiden maailmanmarkkinahintojen nousu.

Suomen markkinoilla maitotuotteiden hinnat ovat edelleen erittäin alhaiset ja kilpailu tuontituotteiden kanssa kovaa.

- Valion maksama tuottajahinta on selkeästi korkeammalla tasolla kuin Euroopassa keskimäärin. Muun muassa Ruotsissa tuottajahinta on niin alhainen, että maidon tuotanto on alkanut vähentyä kannattamattomana, korostaa Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

Valio on noin 9 400 suomalaisen maidontuottajan omistama yritys, jonka tehtävä on edistää maidontuotannon edellytyksiä  Suomessa.

-  Valion tavoitteena on vastuullinen toiminta tässäkin suhteessa: liiketoiminnan tulos maksetaan maidontuottajille tuottajahintana. Lisäksi valiolaisen maidon tuotantoketju turvaa kymmenien tuhansien ihmisten elannon ja Suomen omavaraisuuden maidon suhteen, Laaksonen muistuttaa.

Lisätietoja: Hallituksen puheenjohtaja, maanviljelijä Antti Rauhamaa, puh. 050 3840605 ja toimitusjohtaja Pekka Laaksonen, puh. 010 381 2001.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi