Valio Oltermanni® juuston menestys tuo töitä Pohjois-Pohjanmaalle

Valio Oy:n Haapaveden juustolan laajennusinvestointi vihittiin käyttöön 13.11.2012. Laajennus mahdollistaa Valio Oltermanni® juuston valmistuskapasiteetin noston noin 30 miljoonaan kiloon vuodessa. Kasvava juustomäärä kypsytetään osittain Lappeenrannan terminaalin yhteyteen valmistuneessa uudessa kypsyttämössä. Yhteensä Haapaveden ja Lappeenrannan investoinnit maksoivat noin 17 miljoonaa euroa.

Valion Haapaveden tehtaan käyttämä maitomäärä kasvaa investoinnin myötä noin 50 miljoonaa litraa noin 300 litraan vuodessa. Tehdas ottaa tänä vuonna vastaan noin 250 miljoonaa litraa maitoa, joka kerätään keskimäärin 90 kilometrin säteellä tehtaasta. Maitoa tehtaan käyttöön tuottaa noin 900 maitotilaa.

-         Maito on maatalouden suurin tulonlähde Pohjois-Pohjanmaalla. Valion Haapaveden tehdas työllistää maidontuotannon ja tehtaan tuotannon kautta lähes 3000 henkilöä ja tulouttaa alueelle vuosittain reilusti yli 100 miljoonaa euroa maidon tuottajahintana, palkkoina, veroina ja hankintoina. Ylimääräisenä plussana on vielä tämänkaltainen investointi, summaa Juustot- ja Rasvat -tulosyksiköiden johtaja Emma Aer.

Venäjälle yli puolet Valio Oltermanni® juustosta

-         Laajennuksen myötä Valio pystyy vastaamaan entistä paremmin Valio Oltermanni® juuston kasvavaan kysyntään. Yli puolet tuotannosta menee Venäjälle. Lappeenrantaan rakennettu uusi kypsyttämö riittää Haapaveden vuosittaisen 5 miljoonan kilon lisäkapasiteetin kypsyttämiseen. Lappeenrannan kautta toimitetaan neljännes Venäjän viennistä, kertoo Haapaveden tehtaan tehtaanjohtaja Marko Palosaari.

Haapaveden tehtaalla uudistettiin Valio Oltermanni® juuston valmistuslinjaa, rakennettiin uusi maidon vastaanottokaista ja tehostettiin tehtaan jätevesien käsittelyä. Uusi juuston annostelulaite ja uusi suolaamo lisäävät kapasiteettia sekä parantavat juuston makua ja tasalaatuisuutta.

Uusi jäteveden tasausallas mahdollistaa tehtaan jätevesivirtaamien tasoittamisen ja niiden määrien ja pitoisuuksien paremman mittaamisen.

Valio Oltermanni® on Suomen myydyin juustobrändi

Valio Oltermanni® juusto on Suomen myydyin juustobrändi. Sen määrällinen myynti Suomessa kasvoi 10 prosenttia vuonna 2011, ja on jatkanut kasvuaan tänä vuonna.

Valio Oltermanni® juuston kysyntä on Venäjällä kasvanut 50 prosenttia vuodesta 2009. Oltermanni® juustoa myydään Venäjällä jo määrällisesti enemmän kuin Suomessa. Venäjän ja IVY-maiden juustomarkkinoiden koon odotetaan kasvavan vielä 2-3 -kertaiseksi. Oltermanni® juustoa on viety Venäjälle vuodesta 1995.

-         Valio merkitsee venäläisille, korkeaa laatua arvostaville kuluttajille samaa kuin maitotuotteiden suomalaisuus, puhtaus, jäljitettävyys ja laatu. Venäläiset arvostavat myös Valioryhmän työtä geenimuuntelematonta rehua käyttävän maidontuotannon hyväksi, korostaa johtaja Mika Koskinen Valiosta. Koskinen vastaa Kasvumarkkinoista ja Teollisuusmyynnistä, mukaan lukien Venäjän tytäryhtiö.

Lisätietoja: Tulosyksikön johtaja Emma Aer, Valio Oy, puh. 050 3987404

Haapaveden tehtaanjohtaja Marko Palosaari, Valio Oy, puh. 050 3840177

Valio Oy
Pia Kontunen Viestintäjohtaja
Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606
pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 360. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.