• Valio/

Valio Oltermanni® juuston suosio kasvaa sekä Suomessa että Venäjällä

Haapaveden tehtaan investointi lisää tuotantokapasiteettia

Valion Haapaveden juustolan noin 17 miljoonan euron investoinnilla lisätään Valio Oltermanni® juuston tuotantokapasiteettia, maitoraaka-aineen vastaanottokapasiteettia ja tehostetaan tehtaan jätevesien käsittelyä. Laajennus nousi tiistaina 15.11.2011 harjakorkeuteensa.

Valio Oltermanni® on Suomen myydyin juustobrändi Suomessa. Oltermanni® syntyi vuonna 1980 Valion 75-vuotisjuhlajuustoksi, ja se on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten suosikkina. Viimeisen vuoden aikana Oltermanni® juuston määrällinen myynti kasvoi Suomessa yli 10 %. Suosituin on normaalirasvainen Valio Oltermanni®. Sitä on tänä vuonna myyty 59 % enemmän kuin kevyttä Oltermanni® juustoa. Tuoteperheeseen kuuluvat myös Oltermanni® täyteläinen, ja tulevaisuudessa saamme nauttia Oltermanni® juustosta myös luomuna.

Valio Oltermanni® on valloittanut myös venäläiset: Vuodesta 2009 tähän päivään Oltermanni® juuston myynti Venäjällä on kasvanut yli 50 %. Oltermanni® juustoa myydäänkin Venäjällä jo määrällisesti enemmän kuin Suomessa.

Haapaveden tehtaan kapasiteetti kasvaa

Haapavedellä valmistetaan Valio Oltermanni® juustoa kahdella linjalla. Toisen juustolinjan yhteyteen tuleva tehokkaampi muottauslaite nostaa linjan kapasiteettia 43 %. Oltermanni® juuston valmistuskapasiteetti kohoaa noin 30 miljoonaan kiloon vuodessa.

Uuteen rakennukseen valmistuva suolaamo mahdollistaa paitsi juustomäärän kasvattamisen myös entistä tasalaatuisemman ja maultaan paremman juuston valmistuksen. Uudistettu juustonvalmistuslinja ja suolaamo otetaan käyttöön huhtikuussa 2012.

Kasvava juustonvalmistus vaatii lisää maitoa raaka-aineeksi. Haapaveden juustolan maidon vastaanotto kasvaakin noin 300 miljoonaan litraan vuodessa (244 miljonaa litraa vuonna 2010). Sitä varten tehtaalle rakennetaan kolmas maidon vastaanottokaista, joka otetaan käyttöön vuoden 2012 maaliskuun lopussa.

Kapasiteetin kasvu lisää tehtaan henkilöstötarvetta muutaman henkilötyövuoden verran.

Jätevesien käsittely tehostuu

Haapaveden tehtaalle valmistuu vuoden vaihteessa myös uusi jätevesien tasausallas. Tehtaalla syntyvät jätevesivirtaamat saadaan tasoitettua ja niiden määrien ja pitoisuuksien mittaaminen reaaliaikaisesti kehittyy.

Jätevesitietojen tarkentuminen lisää regointinopeutta mahdollisiin poikkeamatilanteisiin ja mahdollisuuksia kehittää tehokkaita tapoja jätevesien määrän vähentämiseksi.

Suunnitteilla on lisäksi uuden jätevesiputken johtaminen tehtaalta Haapaveden puhdistamolle. Vanha putki jäisi varalinjaksi. Investoinnit jätevesien käsittelyyn varmistavat tulevaisuudessa mahdollisuudet tehtaan kapasiteetin kasvattamiseen. Vuonna 2012 valmistuva kapasiteetin lisäys ei lisää merkittävästi tehtaan jätevesipäästöjä.

Lisätietoja Valio Oltermanni® juustosta: Juustot-tulosyksikön johtaja Karl-Magnus Lindfors, puh. 0503841026

Lisätietoja Valion Haapaveden tehtaan investoinnista: tehtaanjohtaja Timo Panula, puh. 0503840746

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi