Valio suunnittelee jauhe- ja juustolinjaa Lapinlahdelle

Valio Oy suunnittelee jauhe- ja juustolinjan rakentamista Lapinlahdelle. Jauhelinjan toteutuksesta saadaan esitys tämän vuoden loppuun mennessä. Juustolinjan suunnittelu on juuri aloitettu. Suunnitelman mukaan jauhelinja rakennettaisiin vuosien 2011- 2012 aikana ja juustolinja valmistuisi vuoden 2014 loppuun mennessä. Molemmat linjat tulisivat nykyiselle tontille uusiin tuotantotiloihin ja ne korvaisivat osittain olemassa olevia vanhoja linjoja. Koko investoinnin arvioidaan maksavan yli 100 miljoonaan euroa.

- Juustoilla ja herasta kuivattavilla Valio Demi™- jauheilla on tärkeä rooli Valion maitotuoton kehittämisessä. Juuston kulutus kasvaa Suomessa ja muilla Valion päämarkkinoilla, etenkin Venäjällä. Kuluttajat haluavat maistuvia ja eri käyttötarkoituksiin sopivia juustoja. Uudella juustolinjalla on tavoitteena täyttää  tulevien vuosien kysynnän kasvu. Valio on toiminut yli sata vuotta Venäjällä ja Valio Oltermanni® yksi Venäjän tunnetuimmista juustobrändeistä , kertoo liiketoimintajohtaja Arto Tikkanen Valiosta.

- Uudessa juustolassa on tavoitteena valmistaa vuosittain 40 miljoonaa kiloa puolikovia juustoja ja Valio Oltermanni® juustoa pääasiassa Suomen, Venäjän ja muun lähialueen markkinoille. Myös Valion Haapaveden tehtaalla Oltermannin valmistus jatkuu täydellä teholla, kuvaa juustojen tuotantojohtaja Karl-Magnus Lindfors.

- Isommilla, moderneilla tuotantolinjoilla hävikki pienenee ja tuotelaatu paranee.Ympäristö hyötyy tehokkaammasta energian ja veden käytöstä sekä pienemmästä jäteveden määrästä. Uuden juustolinjan rakentamisen jälkeen Lapinlahden tehtaassa pystytään jalostamaan kaikki Pohjois-Savossa tuotettu maito, toteaa Lindfors.

Korkealaatuisen lastenruokien raaka-aineen kysyntä kasvussa

Valio on keskittynyt korkealaatuisten, lastenruokien raaka-aineena käytettävien demineralisoitujen (Demi) herajauheiden kehittämiseen ja valmistukseen. Niiden kysyntä ja laatuvaatimukset kasvavat etenkin Kiinassa ja muualla Kauko-Idässä.

- Laadun ja tehokkuuden kehittäminen etenevät käsikädessä. Uuden jauhelinjan laaduntuottokyky  vastaa nykyajan lastenruokien valmistajien vaatimuksia.  Olemme tässä tuotesegmentissä  merkittävä toimija maailmanlaajuisesti. Investoinnin seurauksena Valion herankuivauslinjojen kokonaismäärää voidaan alentaa tulevina vuosina, kertoo Rasvat ja Jauheet tulosyksikön johtaja Reima Luomala.

- Kannattavuuden parantaminen ja kannattava kasvu ovat sekä juusto- että jauheliiketoiminnan päätavoitteet. Siten varmistetaan Valion maitotuoton mahdollisimman hyvä kehitys ja maidon hyvä tilityshinta tuottajille, jatkaa Tikkanen.

Valion suurin juusto- ja jauhetehdas

Lapinlahden tehdas on jo nyt Valion suurin juusto- ja jauhetehdas, joka vastaanottaa noin 300 miljoonaa litraa maitoa vuodessa ja työllistää 316 henkilöä. Maidon vastaanottokapasiteetti kasvaisi investoinnin myötä yli 400 miljoonaan litraan vuodessa.

Lapinlahdella tehdään Valio Emmentalia, josta viedään noin 75 %, Valio Edamia, Valio Turunmaa®, Valio Ritari®, Valio Luostari® ja Valio Finlandia™ juustoja.

- Lapinlahden tehdas on keskittynyt Valion kehitysohjelman mukaisesti juuston valmistukseen ja siinä muodostuvan heran jalostamiseen Valio Demi™  jauheeksi. Maitojauheen valmistus on viime vuosien aikana vähentynyt. Uudet jauhe- ja juustolinjat takaisivat työpaikkojen säilymisen Ylä-Savossa, vaikkakaan ne eivät  tuo merkittävästi uusia työpaikkoja, toteaa Lapinlahden tehtaanjohtaja Kari Lappi.

Maito Lapinlahden tehtaalle kerätään yli 1600 maitotilalta Savosta, keskimäärin 61 kilometrin etäisyydeltä tehtaasta.  Valion toiminnan ja maidontuotannon taloudellinen kokonaisvaikutus Savon maakunnalle oli vuonna 2009 arviolta reilut 140 miljonaa euroa.

Lisätietoja antavat:

Liiketoimintajohtaja  Arto Tikkanen, Valio Oy, puh. 050-384 0510

Tehtaanjohtaja Kari Lappi, Lapinlahden tehdas, puh. 050-384  0427

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi