Valio tuo maaseudun maitotölkkeihin

Suuren suosion saavuttaneiden runomaitojen jälkeen Valio tuo maitotölkkeihinsä palan maaseutua ja aidot maidontuottajat. Valion maitotölkeissä ja kampanjan nettisivuilla esitellään 24 suomalaista tuottajaa eri puolilta Suomea. Valio haluaa kampanjallaan muistuttaa ihmisiä maidontuottajan työn merkityksestä. Kampanja alkaa maaliskuun alussa ja kestää huhtikuun loppuun asti.

Maidontuottajien tarinat kertovat heidän tiloistaan, perheestään ja harrastuksistaan. Yhteistä maidontuottajille on se, että jokaisen työ on vaativaa, seitsemänä päivänä viikossa vuoden ympäri.

”Suomessa tuotetaan EU:n puhtainta maitoa, mikä kertoo suomalaisten maidontuottajien ammattitaidosta ja myös siitä, että muiden muassa Valio on panostanut paljon maidontuottajien ammatilliseen neuvontaan esimerkiksi lehmien hoidossa ja ruokinnassa. Työn tuloksena saamme nauttia alkuperältään tunnettuja ja korkealaatuisia maitotuotteita”, toteaa Valion markkinointipäällikkö Tuula Hietanen.

Valio on suomalainen yritys, jonka omistaa 23 maito-osuuskuntaa eli reilut 11 000 suomalaista maidontuottajaa. Valio vastaanottaa 86 % kaikesta Suomessa tuotetusta maidosta, noin 1,9 miljardia litraa vuodessa. Valiolaisten tuottajien lehmät lypsävät päivittäin yli viisi miljoonaa litraa maitoa, mikä jalostetaan jossakin Valion 14 tuotantolaitoksesta Suomessa.

Maidontuotanto on Suomelle luontainen maatalouselinkeinon muoto. Maidontuotannosta tulee 44 % maatalouden tuloista Suomessa, Kainuussa tuo luku on peräti 90 %. Maidontuottajien määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta samalla tilakoot ovat kasvaneet. Keskimäärin suomalaisella tilalla on 21 lehmää. Yli 75 lehmän karjoja oli viime vuonna 114 kappaletta, ja robotin avulla lypsäviä tiloja 220 kappaletta.

”Valio kantaa suuren vastuun maidontuotannon säilymisestä Suomessa. Aina ei muisteta, miten tärkeää on, että meillä on asuttu ja hoidettu maaseutu pohjoisinta Suomea myöten, puhumattakaan siitä, miten tärkeää on säilyttää omavaraisuus tuoremaitotuotteissa. Haluamme tällä kampanjalla osoittaa arvostusta maidontuottajien työlle ja tehdä sen näkyväksi”, korostaa Valion markkinointijohtaja Annikka Hurme.

Samastu maitotilallisen elämään netissä

”Monet nykypäivän kaupunkilaislapset eivät ole koskaan nähneet lehmiä luonnossa saati sitten itse käyneet maitotilalla – kampanjan avulla kerromme, että kaupan maito on ihan oikeasti lehmän maitoa ja tarjoamme ihmisille mahdollisuuden tutustua maitotilojen elämään tarkemmin netin kautta”, Tuula Hietanen jatkaa.

Kampanjan nettisivut avautuvat 26.2. osoitteessa www.valio.fi/maito, jossa voi lisäksi muun muassa tehdä leikkimielisen testin, kuinka hyvin itse selviäisi maitotilallisen arjesta.

Lisätietoja: brändijohtaja Hanna Hiekkamies, Valio Oy, puh. 010 381 2271 tai viestintäjohtaja Pia Kontunen, Valio Oy, puh. 050 384 2606.

Kuva tölkeistä löytyy www.valio.fi – Valio yrityksenä – Press roomin kuvapankki – Uutiskuvat.