Valion enimmäispääoman korotus vahvistui

Valio Oy:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 8.4.2010. Kokous vahvisti Valio Oy:n tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Yhtiökokous vahvisti toisessa käsittelyssä Valion yhtiöjärjestyksen 3 § muutoksen. Valion mahdollisten vähimmäis- ja enimmäispääomien rajoja nostettiin siten, että enimmäispääoma voi olla 340 miljoonaa euroa. Valion osakepääoma tällä hetkellä on 166 127 400 euroa. Valio Oy maksaa 31.12.2009 rekisteröidylle osakepääomalle 4,7 % osinkoa vanhoille osakkeille eli 159,80 euroa osakkeelta ja uusille osakkeille puolet siitä eli 79,90 euroa osakkeelta. Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy. Yhtiökokouksessa oli edustettuna 15 osakasta Valio Oy:n 18 osakkaasta. Hallintoneuvoston jäsenten lukumääräksi vahvistettiin hallintoneuvoston esityksestä entinen määrä eli 23 jäsentä. Hallintoneuvoston paikat jakautuvat omista-jaosuuskuntien kesken seuraavasti: Osuuskunta ItäMaito 6, Osuuskunta Länsi-Maito 3, Osuuskunta Normilk 8 ja Osuuskunta Tuottajain Maito 6. Uusina jäseninä hallintoneuvostoon valittiin maanviljelijä Matti Karvo, Rovaniemi, maanviljelijä Esa Kotala, Lapua, maanviljelijä Veikko Matikainen, Kouvola, maanviljelijä Jarno Kämäräinen, Kiuruvesi ja maanviljelijä Risto Sonninen, Maaninka. Santala jatkaa hallintoneuvoston puheenjohtajana Hallintoneuvosto järjestäytyi yhtiökokouksen jälkeen. Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa maanviljelijä Pentti Santala Kauhajoelta. Varapuheenjohtajana jatkaa maanviljelijä Jaakko Rouhiainen Juvalta. Hallintoneuvostossa on yhteensä 27 jäsentä, joista neljä edustaa henkilöstöä. Valio Oy:n hallintoneuvosto 2010 Pentti Santala, maanviljelijä, Kauhajoki puheenjohtaja Jaakko Rouhiainen, maanviljelijä, Juva varapuheenjohtaja Kyösti Anttila, maanviljelijä, Jalasjärvi Jan De la Chapelle, Raasepori Anu Fräntilä-Riihonen, emäntä, Keuruu Jyri Hautamäki1) , trukinkuljettaja, Seinäjoki Hannu Kainu, maanviljelijä, Kyyjärvi Matti Karvo, maanviljelijä, Rovaniemi Kimmo Kemppainen, maanviljelijä, Paltamo Raimo Kielenniva, maanviljelijä, Kärsämäki Esa Kotala, maanviljelijä, Lapua Jarno Kämäräinen, maanviljelijä, Kiuruvesi Minna Laine1), pääkirjanpitäjä, Helsinki Hanna Laitinen1), laatupäällikkö, Vantaa Hannu Latomäki1), materiaalivastaava, Seinäjoki Pekka Lestinen, maanviljelijä, Sysmä Veikko Matikainen, maanviljelijä, Kouvola Jaakko Männistö, maanviljelijä, Merijärvi Markku Pajunen, maanviljelijä, Mikkeli Reino Parkko, maanviljelijä, Elimäki Mauri Penttilä, maanviljelijä, Vesilahti Kari Piironen, maanviljelijä, Nurmes Anneli Santa-aho, emäntä, Lempäälä Risto Sonninen, maanviljelijä, Maaninka Pentti Suokannas, maanviljelijä, Askola Ari Vuojolainen, maanviljelijä, Joensuu Päivi Ylä-Outinen, emäntä, Ylämaa 1) Henkilöstön edustaja