Valion Joensuun tehtaan juustokapasiteetti kasvaa kolmanneksella

Valio Polar® juuston vienti Venäjälle alkaa

Valion Joensuun tehtaan investointi juustomassaa annostelevaan laitteeseen lisää tehtaan juustonvalmistuskapasiteettia noin kolmanneksella 20 miljoonaan kiloon vuodessa. Tehtaan vuosiliikevaihto nousee yli 150 miljoonaan euroon. Kapasiteetin lisäys mahdollistaa muun muassa Valio Polar® juuston viennin aloittamisen Venäjälle. Päävientituotteet Venäjälle tällä hetkellä ovat Valio voi, Valio Oltermanni® kypsytetty juusto ja Valio Viola® sulatejuusto.

-  Valion Joensuun tehtaan päätuotteet ovat Valio Polar®, Valio Salaneuvos® ja Valio edam kypsytetyt juustot sekä Valio Viola® tuorejuustot. Valio Polar® on Suomen toiseksi suosituin juustobrändi, jonka vienti aloitetaan vuoden 2011 alussa Venäjälle. Juuston kulutus on vahvassa kasvussa Venäjällä. Myös Suomessa kotimaisten juustojen kulutus on kääntynyt kasvuun. Venäjän osuus Valion kokonaisviennistä on noin 38 % vuonna 2010, ja vienti kasvaa tänä vuonna noin 30 % vajaaseen 300 miljoonaan euroon, summaa Valio Joensuun tehtaanjohtaja Petri Tikander.

Valio Joensuu on pohjoiskarjalaisen maidon jalostaja

Valion Joensuun tehdas jalostaa noin 190 miljoonaa litraa maitoa tänä vuonna lähes 200 henkilön voimin. Noin 150 miljoonaa litraa tulee Osuuskunta ItäMaidon alueelta.

-  Jalostamme joka päivä noin 1000 tilan maidot. Tiloista puolet sijaitsee Pohjois-Karjalassa. Mahdollista olisi jalostaa Joensuussa kaikkien pohjoiskarjalaisten maitotilojen maidot, selventää Tikander.

Osuuskunta ItäMaidon toimitusjohtaja Ilpo Lukkarinen korostaa maidontuotannon taloudellista merkitystä Pohjois-Karjalalle:

-  Itä-Suomessa maito on maaseudun selkäranka. Jos täällä taajamien ulkopuoliselta alueelta otetaan pois maito, sinne jää hyvin vähän, sillä maidontuotanto tukee monia elinkeinoja maaseudulla.

Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen korosti tiedotustilaisuudessa Valioryhmän merkitystä Joensuun seudun elinvoimaisuudelle:

- Valion tehtaan ja Valioryhmän tuottajien toiminta työllistää pelkästään Joensuun seudulla noin 2 000 ihmistä ja toi vuonna 2009 Pohjois-Karjalaan rahaa noin 70 miljoonaa euroa.

Valioryhmä on tuottajan turva

Osuuskunta ItäMaidon tavoite on, että maidon tuotantomäärä säilyisi alueella nykytasolla noin 540 miljoonassa litrassa.

-  Valioryhmän toiminta on tiukasti maidontuottajien omistuksessa ja päätäntävallassa demokraattisesti valittujen hallintohenkilöiden välityksellä. Valion menestys markkinoilla määrittää sen, paljonko omistajatuottajille voidaan Valion kulujen ja investointitarpeiden jälkeen maidosta maksaa. Kuluttajat puolestaan päättävät valinnoillaan Valion menestyksen. Valioryhmän vahvuus on omistuspohjassa, tuottajien tasapuolisessa kohtelussa ja riittävässä neuvotteluvoimassa, summaa Lukkarinen.

ItäMaito on Valion suurin omistaja 26 prosentin osuudella. Osuuskunnalla on Valion hallintoneuvostossa kuusi ja 4-jäsenisessä hallituksessa yksi edustaja. Valion hallintoneuvoston jäsen ja Osuuskunta ItäMaidon hallituksen puheenjohtaja maanviljelijä Kari Piironen pitää maidontuotannon näkymiä valoisina:

-  Yhteisesti omistamamme Valio on suomalaisille maidontuottajille kilpailuetu: Valio maksaa tuottajille kaiken, minkä toiminnallaan saa aikaiseksi, Valio pystyy kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja on suomalaisten arvostama brändi. Valioryhmän tulos koituu suomalaisten tuottajien hyväksi. Tuottajahinta on myös pysynyt melko vakaana ja Euroopan kärkihintojen joukossa vuosikaudet.

Valio Polar® juuston kantaäiti palaa myös Suomen markkinoille

Valio Polar® 15 %, Valio Polar® 10 % ja Valio Polar® 5 % kevytjuustojen kantaäiti Valio Polar® normaalirasvainen palaa takaisin alkuperäiseen asuunsa Suomen markkinoilla tammikuun lopussa 2011.

Muutaman vuoden ajan normaalirasvainen Polar oli osana Valio Emmental -perhettä ja tunnettiin maukkaana Emmental Violettina, mutta vuonna 2011 violetin emmentalin ystävien kannattaa etsiä käsiinsä oranssin sävyinen Valio Polar®.

Valio Polar® juustot ovat aromikkaita ja säilöntäaineettomia kuten kaikki muutkin Valion kypsytetyt juustot, jotka valmistetaan suomalaisesta maidosta.

Lisätietoja: tehtaanjohtaja Petri Tikander, Valio Joensuu, puh. 050 384 1102 ja toimitusjohtaja Ilpo Lukkarinen, Osuuskunta ItäMaito, puh. 050 384 0479.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi