Valion laktoositon maitojuoma Yhdysvaltain markkinoille

Valio USAn toiminta laajenee juuston myynnistä uudelle alueelle Valio laktoositon™ maitojuoma tuotiin elokuussa USAn markkinoille nimellä Valio Real Goodness™ lactose free milk. Valio Real Goodness™ pääsi ennätyksellisesti lähes kaikkien itärannikon kauppaketjujen valikoimiin ja on saatavilla 3200 myymälässä. Pelkästään itärannikon alueella arvioidaan olevan noin 12 miljoonaa laktoosi-intoleranssista kärsivää ihmistä, jotka nyt pääsevät nauttimaan aidon maidon makuisesta, mutta laktoosittomasta, maidosta. Vuonna 2001 Suomessa myyntiin tullut innovaatio on USA mukaan lukien markkinoilla 12 maassa.

- Valio Real Goodness™ maidolla on hyvät mahdollisuudet menestyä Yhdysvalloissa, sillä maassa käytetään ja arvostetaan kylmästä myytäviä tuoremaitotuotteita aivan kuten meillä Suomessa ja markkinoilta on puuttunut raikkaalta maidolta maistuva laktoositon tuote. Tällä hetkellä USAssa myytävät laktoosittomat maidot ovat joko makeahkoja tai vetisen makuisia, arvioi johtaja Veijo Meriläinen Valiosta. Valio Real Goodness –liiketoiminnasta vastaa Valio USA:n Healthy Dairy -yksikkö. Tavoitteena on ensimmäisen vuoden aikana saavuttaa kattava myymäläpeitto kohdemarkkina-alueella ja yli 20 % markkinaosuus tuotesegmentissä perustuen tuotteen vahvuuteen, aitoon tuoremaidon makuun. Pidemmällä tähtäimellä Valio uskoo vahvasti tavoittavansa koko maan laajuisesti 60 miljoonan laktoosi-intolerantikon kohderyhmän. Meriläinen korostaa, että Healthy Dairy -liiketoiminnan aloittaminen USAssa on Valiolle merkittävä ja ainutlaatuinen päänavaus. - Valiossa ei aiemmin ole rakennettu liiketoimintaa tällaisella konseptilla, jossa potentiaalisesti isolle markkinalle lanseerataan kokonaan uusi tuote ja konsepti. Kokonaisuuden valmistelu ja johto ovat alle kymmenen hengen valiolaisen tiimin käsissä. Valmistuksessa, myynnissä ja markkinoinnissa käytämme ulkopuolisia kumppaneita. Mahdollisuudet ovat mittavat; mielenkiinnolla katsomme, miten onnistumme, toteaa Meriläinen. Valio Real Goodness™ maitojuoman valmistaa New Yorkin osavaltiossa toimiva perheyritys Byrne Dairy, jonka meijeriin Valio on tuonut laktoosittoman maitojuoman valmistuksessa tarvittavan osaamisen. Valio on patentoinut useassa maassa menetelmän, jolla valmistetaan aidon maidon makuista ja kaikki maidon ravintoaineet laktoosia lukuun ottamatta sisältävää maitojuomaa. Valio on toiminut emmentaljuuston myyjänä USAn markkinalla jo 1950-luvulta lähtien. Valion Finlandia Cheese –tuotemerkillä myytävä emmental on itärannikon johtava tuontiemmental, jota arvostetaan laadukkaana juustona. Vuoden 2009 kesällä Valio USA jakautui kahteen divisioonaan: Finlandia Cheese divisioona ja Healthy Dairy divisioona. Lisätietoja: Ulkomaantoiminnot ja Innovaatiot liiketoiminta-alueen johtaja Veijo Meriläinen, Valio Oy, puh. 010 381 2401.

Avainsanat: