• Valio/

Valion mehutehdas täytti 50 vuotta:Kesänraikkaat janojuomat tulevat stadista

Helsingin mehutehdas, entinen Pitäjänmäen meijeri, täytti kesäkuun alussa pyöreät 50 vuotta. Mehujen valmistus alkoi Pitäjänmäellä 40 vuotta sitten vuonna 1971, jolloin ensimmäiset Valio Grandi ®- ja Valio appelsiinimehupikarit näkivät päivänvalon. Helsingin mehutehtaaksi Pitäjänmäen meijeri muuttui vuonna 1998, kun maidon pakkaaminen Helsingissä loppui.

Helsingistä koko Suomeen Valio mehut ja marjakeitot

Helsingin mehutehdas valmistaa kaikki Suomessa myytävät Valio täysmehut, mehujuomat , nektarit, glögit ja marjakeitot sekä Gefilus® ja Luomu™ mehut ja marjakeitot. Vuodessa tehtaassa valmistuu 55 miljoonaa litraa yhteensä noin 60:tä erilaista tuotetta. Valio on laadukkaiden kylmäkaapista myytävien mehujen ja marjakeittojen markkinajohtaja Suomessa ja yksi kolmesta suurimmasta mehujen valmistajasta.

-         Kylmäsäilytys takaa korkean laadun – alhainen lämpötila ja nopea kierto estävät aromien ja vitamiinien tuhoutumista ja siten mehujen ja keittojen maku pysyy erinomaisena käyttöhetkeen saakka, kertoo Mehut, marjakeitot ja pakasteet –tulosyksikön vt. johtaja Timo Hietala Valiosta.

Valiolla on valtakunnallisesti Suomen laajin luomumaitotuotteiden valikoima ja monet luomua suosivat kuluttajat ovat löytäneet Valio Luomu™ mustikkakeiton sekä täyteläiset luomutäysmehut: pehmeältä maistuvan appelsiinin, omenan ja Auringon hedelmät monihedelmätäysmehun.

Lasten suosiman ”pillimehun”, kaikkien janoisten sankarin Kari Grandin, koristamia Valio Grandi® juomia on nykyisin saatavilla myös 1 litran tölkeissä.

Kaikki Valion mehu- ja marjakeittopakkaukset muovikorkkeineen ovat kokonaan kierrätettäviä.

Motivoitunut ja osaava henkilöstö laadun tekijöinä

Valion Helsingin mehutehtaassa työskentelee noin 70 työntekijää.

- Meillä työntekijät viihtyvät ja tekemisen meininkiä löytyy! Ikäjohtaminen on jokapäiväistä toimintaa, joka näkyy työvuorojen suunnittelussa ja tehtävien jaossa. Esimerkkinä tästä ovat veljekset Eero, Keijo ja Tero Tervo. Heistä jokainen on ollut Valion palveluksessa 40 vuotta, yhteensä siis 120 vuotta. Nykyisin he työskentelevät tehtaan kunnossapidossa, kertoo Helsingin mehutehtaan vt. tehtaanjohtaja Kari Ojalehto.

Poissaoloprosentit Helsingin mehutehtaalla ovat Valion pienimpiä ja työtapaturmien määrä toukokuun 2011 loppuun mennessä pyöreä nolla.

Valion toiminnalla vaikutus pääkaupunkiseudun talouteen

Suomessa Valiolla on 15 tuotantolaitosta ja noin 3600 työntekijää, koko Valio-konsernissa työskentelee 4 400 eri alojen ammattilaista. Tänä kesänä Valio työllistää 450 kesätyöntekijää. Heistä 8 työskentelee Helsingin mehutehtaalla.

Valio työllistää pääkaupunkiseudulla – Helsingin mehutehtaalla, Vantaan juustolassa ja Tikkurilan hapatetehtaalla – yhteensä yli 1000 henkilöä. Vuonna 2010 Valio maksoi pääkaupunkiseudulla palkkoina liki 50 miljoonaa euroa, kiinteistöt ja henkilöstö maksoivat puolestaan veroina noin 14 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

vt. tehtaanjohtaja Kari Ojalehto, Valio Oy, Helsingin mehutehdas, puh. 010381 2485

Valio Oy Konserniviestintä Taina Lampela-Helin Viestintäpäällikkö Puh. 010 381 2341, gsm 050 384 0184 taina.lampela-helin@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi