Valion Riihimäen meijeri kierrättää lämpöenergiaa

Valion Riihimäen meijerillä otettiin tämän vuoden alussa käyttöön Scancool Oy:n teollisuuslämpöpumppu, jonka avulla meijeri voi säästää 21 % ostettavan lämpöenergian määrästä vuosittain. Lämpöpumppu ottaa talteen ja kierrättää meijerin kylmälaitoksen poistamaa lämpöenergiaa.

Lämpöpumpulla tuotettu energiamäärä on 6 400 MWh vuodessa, mikä vastaa 320 keskikokoisen omakotitalon vuosienergiatarvetta. Lämpöpumpun soveltamista tutkitaan parhaillaan monissa Valion tuotantolaitoksissa Suomessa. - Teollisuuslämpöpumppu on sinänsä tunnettua teknologiaa, mutta sen yhdistäminen uudella tavalla meijerin lämpöenergian tuotantoon on innovaatio, jonka teki mahdolliseksi Riihimäen henkilöstön avoin ja ideoiva näkemys, kehuu Valion tekninen päällikkö Esa Mäkipelto. Meijerit ja juustolat käyttävät paljon vettä ja energiaa. Vettä kuluu muun muassa prosessilaitteiden pesuihin ja energiaa muun muassa kylmäketjun ylläpitoon. Valion vuosittaisiin ympäristötavoitteisiin kuuluvat sekä energiatehokkuuden lisääminen että veden kulutuksen vähentäminen. Vettä säästetään muun muassa kierrättämällä ja uudelleen käyttämällä. Teollisuuslämpöpumppu taas lisää meijerin energiatehokkuutta ja pienentää lämmön tuotantoon käytettävien polttoaineiden kulutusta. Ei enää lämpöä harakoille Maidon vaatiman kylmäketjun vuoksi meijereissä jäähdytetään mm. säiliöitä, varastotiloja ja putkistoja. Tähän asti kylmälaitoksen poistama lämmin ilma on haihtunut lauhduttimien kautta taivaan tuuliin. Nyt lämpöpumppu ottaa lauhdutinlämmön talteen, ja se käytetään pesukeskusten tarvitseman veden lämmitykseen. - Ensimmäisten käyttökuukausien jälkeen kokemukset ovat hyvin positiivisia. Investointi parantaa Riihimäen meijerin energiatehokkuutta. Nyt saamme aiemman hukkalämmön kierrätettyä takaisin prosessiin, Esa Mäkipelto kertoo. Lupaavia käyttökohteita teollisuuslämpöpumpulle on viidessätoista Valion Suomen tuotantolaitoksessa paljon. - Lämpöpumppua voitaneen soveltaa kohteissa, joissa tällä hetkellä hukkuu lämpöenergiaa, joka voitaisiin ottaa talteen ja käyttää esimerkiksi pesuvesien lämmittämiseen tai tuotteiden esilämmitykseen, Mäkipelto arvioi. Valion arvoon Vastuu hyvinvoinnista sisältyy myös vastuu ympäristöstä. Tehtaita kehitetään ympäristö huomioiden. Valion kuluttajapakkausten suunnittelussa pyritään kierrätettävyyteen. Nyt pakkauksista yli 80 % on kierrätettäviä. Valion tuotteet jaellaan kauppoihin rullaavilla alusvaunuilla ja uudelleen käytettävillä alustarjottimilla. Lisätietoja: tekninen päällikkö Esa Mäkipelto, Valio Oy, puh. 010 381 5065.

Avainsanat: