Valion seminaari ravitsemustrendeistä Suomessa

”Yhteiskunnassa on nyt selkeästi tilaus ymmärrettävälle, asiantuntijuuteen pohjautuvaan ja läpinäkyvään ravitsemustietoon. Terveellisyys on selkeä tarve ja Valio haluaa osaltaan olla mukana edistämässä suomalaisten hyvinvointia, ” totesi johtaja Rauno Hiltunen ajankohtaisia ravitsemustrendejä valaisevassa seminaarissa keskiviikkona 19.10.2011 Musiikkitalossa Helsingissä.

Valion järjestämään seminaariin osallistui 250 terveydenhuollon ja ravitsemuksen ammattilaista sekä lehdistön ja asiakkaiden edustajia.

Valio on ravitsemuksen edelläkävijä

Valio tutkii aktiivisesti esim. maitoproteiinin hyödyllisiä ominaisuuksia. Uusimpina tuotteina tällä saralla ovat Valio Plus™ maito ja Valio Plus™ piimä. Suomalaisesta maidosta Valion Riihimäen meijerillä valmistettu runsaskuituinen Valio OLO™ Ruoansulatusjogurtti on ollut menestystarina. Siinä on kuunneltu ”kuluttajan vatsaa ja makuaisteja” ja se on tuonut menestystä niin Valiolle kuin asiakkaille.

Kuluttajan kuuleminen on tuotekehitystämme ohjaava tekijä

Valion kuluttajatutkimuksen tehtävänä on luoda kuluttajista kokonaisvaltainen näkemys, jotta Valio voisi tarjota yhä paremmin kuluttajia palvelevia tuotteita ja ratkaisuja. Valion tutkimuspäällikkö Mirva Tollet kertoi luonnollisuuden olevan tällä hetkellä ruoan megatrendi. Luonnollisuus merkitsee kuluttajille monia erilaisia ja eritasoisia asioita kuten lisäaineetonta, luonnonmukaista, tuoreutta, kotimaisuutta tai itse valmistettua kotiruokaa. Kuluttajat haluavat ymmärtää mitä he syövät sekä tietää mistä ja miten ruoka tulee heidän pöytäänsä. Kuluttajat haluavat luonnollisia ja terveellisiä tuotteita mahdollisimman helppokäyttöisessä muodossa.

Valion logo on merkki suomalaisuudesta

Valion liikemerkki pakkauksessa Suomen markkinoilla kertoo kuluttajille yksiselitteisesti, että maitotuote on valmistettu Suomessa suomalaisesta maidosta. Dagmarin Suomalainen ARKI 2011 tutkimuksen mukaan kotimaisuus on erittäin tai melko tärkeää 78 %:lle suomalaisista, tuotteen luonnonmukaisuus 60 %:lle ja se, että elintarvikkeessa on hyvät ravintoarvot 79 %:lle.

Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu on Suomessa maailman huippuluokkaa

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran pääjohtaja, eläinlääketieteen tohtori Jaana Husu-Kallion mukaan elintarvikkeiden turvallisuuden lisääminen on lisäaineiden käytön perusteluista helpoimmin ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Husu-Kallion näkemyksen mukaan EU:ssa tehtävä lisäaineiden turvallisuusarviointi on maailman parasta. Hänen mielestään lisäaineiden yhteisvaikutuksia tulee jatkossa tutkia entistä enemmän.

Hiilihydraattien laatu on määrä tärkeämpi

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmin mukaan vähähiilihydraattisia ruokavalioita on tutkittu vain lyhytaikaisesti laihduttajilla, joten emme tiedä niiden pitkäaikaisvaikutuksista terveydelle. Tutkimusnäytön perusteella vähähiilihydraattista ruokavaliota ei voi suositella koko kansalle. Hiilihydraattien laadulla on paljon tärkeämpi merkitys terveydelle kuin niiden määrällä tai osuudella energiansaannista. Nykyiset ravitsemussuositukset kuidun vähimmäissaannista ja sokerin enimmäissaannista ovat jo kannanottoja valkoisen viljan ja sokeripitoisten ruokien käytön rajoittamiseksi.

Lisätietoja:

Valio Oy, Mirva Tollet (kuluttajanäkemys ) puh. 050 398 1091 ja Pirjo Kaartinen (ravitsemus) puh. 050 384 1381.

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi

Avainsanat: