• Valio/

Valion taidemaidot-sarja jatkuu:Suomalaisen muotoilun huippujoukko loi Valion designmaidot

Marraskuussa kauppoihin saapuvat Valion designmaidot. Kahdeksan suomalaista muotoilijaa on luonut näkemyksensä maidosta Valion perus- ja luomumaitotölkkeihin. Muotoilijat ovat Eero Aarnio, Tuomas Erikoinen, Klaus Haapaniemi, Kristiina Lassus, Jenni Reuter, Paola Suhonen, Oiva Toikka ja Tiia Vanhatapio. Muotoilijoiden työt ovat kunnianosoitus suomalaisilla perhetiloilla tuotetulle suomalaiselle maidolle.

Valio tuo arjen designin suomalaisiin ruokapöytiin

Valion maitotölkit muuttuivat ainutlaatuiseksi taidegalleriaksi ensimmäisen kerran vuonna 2005, kun Valio Oy täytti 100 vuotta ja Suomessa vietettiin muotoilun vuotta. Vuonna 2006 vuorossa oli runous ja vuonna 2008 musiikki. Nyt maitotölkkeihin piirtyvät suomalaisten muotoilijoiden moni-ilmeiset kädenjäljet. Vuonna 2012 Helsinki on valittu maailman muotoilupääkaupungiksi.

”Maito ei jätä ketään kylmäksi. Maito kuuluu erottamattomasti suomalaisiin ruokapöytiin. Maitoon liittyy paljon syviä tunteita ja arvoja, onhan se Suomen kansallisjuoma. Maito työllistää maalla ja kaupungeissa, se elävöittää maaseudun. Olemme iloisia, että tuore ja raikkaan makuinen suomalainen maito on inspiroinut joukon suunnittelijoita muotoilun eri aloilta”, kertoo markkinointipäällikkö Tuija Rantanen Valiosta.

Ainutlaatuiset designtyöt ilahduttavat suomalaisia Valion perus- ja luomumaitotölkeissä huhtikuun 2012 loppuun asti kestävässä valtakunnallisessa kampanjassa. Valion designmaitotölkkejä painetaan noin 130 miljoonaa kappaletta.

Designmaitojen takana suomalaisen muotoilun huippujoukko

Kalustemuotoilija ja sisustusarkkitehti Eero Aarnio, Angry Birds -pelihahmot piirtänyt Tuomas Erikoinen, vaatesuunnittelija ja elokuvantekijä Paola Suhonen sekä keraamikko ja muotoilija Oiva Toikka inspiroituvat lehmästä – Aarnion sanoin ”sammosta, joka tuottaa lähes mitä tahansa”.

Kuvittaja Klaus Haapaniemen maitotölkkiä somistaa folkloristinen, fantasiamaailmasta vaikuttuva piirrosjälki. Muotoilija ja sisustusarkkitehti Kristiina Lassuksen meditatiiviset kuviot ja viileät värit rauhoittavat arjen keskellä. Arkkitehti Jenni Reuter hahmottaa tölkin tilallisesti ja vie käyttäjänsä tunnelmallisen ladon sisään. Vaatesuunnittelija Tiia Vanhatapio lähestyy maitotölkkiä sen luonnetta ja luita lujittavan voiman kautta sijoittamalla tölkkiin iättömän nahkatakin maitoaiheisine iskulauseineen.

Kampanjasuunnittelusta on vastannut helsinkiläinen mainostoimisto Dynamo Advertising Oy apunaan muotoilun asiantuntija, toimittaja Kaj Kalin.

Nettihuutokauppa tukee Suomessa toimivia SOS-lapsikyliä

Valion designmaitotölkkeihin sekä muotoilijoiden maitotarinoihin ja videoihin voi tutustua osoitteessa www.valio.fi/maito

Tammikuussa 2012 avataan nettihuutokauppa, jossa myydään muotoilijoiden tekemät uniikkityöt. Huutokaupan tuotto ohjataan lyhentämättömänä SOS-Lapsikylä ry:n toimintaan Suomessa.

Lisätietoja: Valio Oy, markkinointipäällikkö Tuija Rantanen, puh. 010 381 2256 ja tiedottaja Taina Lampela-Helin, puh. 010 381 2341. Suunnittelijoiden haastattelupyynnöt: Pink Eminence Oy, Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna (at) pinkeminence.fi. Kuvia Valion Designmaitotölkeistä ja muotoilijoista http://aineistopankki.valio.fi/julkinenja siellä Media/ Designmaidot tai suoraan linkeistä:

Designmaidot: http://aineistopankki.valio.fi/?cart=639-hiebjkihkf&l=FI  Muotoilijat: http://aineistopankki.valio.fi/?cart=640-lfmfiegeih&l=FI

Tarkemmat esittelytekstit muotoilijoista ovat pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä.

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi

Avainsanat: