• Valio/

Valion toimitusjohtaja Laaksonen ETLA:n tutkimuksesta: Valion toiminnan tulos määrittää maidon tuottajahinnan

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (ETLA) maanantaina 1.2.2010 julkistama tutkimus elintarvikkeiden hinnanmuodostuksesta ja markkinoiden toimivuudesta on mielenkiintoinen ja koko elintarvikeketjun osalta suuntaa-antava.

- Tutkijoiden mainitsemat tiedon saatavuusongelmat maitoketjun osalta estävät tarkkojen johtopäätösten tekemisen. Kuten tutkijat toteavat, tuoreetkaan tilastot eivät näytä uusien tuotteiden vaikutusta hintatasoon. Tästä esimerkkinä Valion Arkijogurtti, joka tuli markkinoille maaliskuussa 2009 kovan hintakilpailun seurauksena. Tämä Euroopan halvin jogurtti on saanut noin 10 % markkinaosuuden eikä näy vielä missään virallisessa tilastossa, toteaa Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen. Kolme rakenteellista seikkaa huomiotta - Rakenteellisesti Valion kannalta kolme keskeistä asiaa on jäänyt tutkimuksessa vähäiselle huomiolle, täsmentää Laaksonen: 1. Valio toimii käytännössä tukkukauppana, eli jakelee meijerituotteet suoraan vähittäiskauppoihin. Valio on Suomen suurin lämpötilasäädeltyjen tuotteiden kuljettaja. Tässä suhteessa Valio poikkeaa oleellisesti monesta muusta teollisesta toimijasta. 2. Maidon tuottajahinta Suomessa on käytännössä Valion toiminnallinen tulos, koska Valiolla ei tuottajien omistamana yrityksenä ole ”omaa teollisuuden osuutta”. Suomen tuottajahinta määräytyy täysin Valion tuotteiden menestyksen mukaan. Valio vie ulkomaille maitomäärän, jonka ulkomaisten tuotteiden kulutus Suomen markkinoilta syrjäyttää. Suomi on 100-prosenttisen omavarainen maidon suhteen. 3. Yksittäiset maitotuotteet pitävät sisällään erilaisia määriä tuottajamaidon ainesosia. Tuottajamaidon rasvapitoisuus on esimerkiksi yli 300 % suurempi kuin kaupassa myytävän maidon. Raaka-aineen arvon kohdistaminen eri tuotteille (esim. rasvattomalle maidolle ja voille) on todella vaikeaa. Valuuttakurssit vaikuttavat Mielenkiintoista tutkimuksessa on myös valuuttakurssien vaikutus. USA:ssa ruoka on yli kolmanneksen halvempaa kuin Suomessa ja Japanissa vastaavasti yli kolmanneksen kalliimpaa. Ruotsin kruunun romahdus näkyy myös edullisempina hintoina, kun kyseessä on lyhyt tarkasteluajanjakso. Mielenkiintoisinta on kuitenkin, että Tanskassa, jonka kruunu on sidottu euron kurssiin, elintarvikkeet ovat arvonlisäverosta puhdistettuinakin Suomea kalliimpia. Tämä herättää kysymyksen Tanskan maatalouden todellisesta taloudellisesta tehokkuudesta.