Valion tuottajille maksama kausihinta nousee kolme senttiä

Valion maidon tuottajahinta nousee vuoden vaihteessa kolmella sentillä. Valio maksaa Valio-ryhmän maidontuottajille vuoden 2008 tammi-huhtikuussa viisi senttiä enemmän vastaanotetulta maitolitralta kuin vastaavana aikana tänä vuonna. Kuluvan vuoden alussa kausihinta nousi sentillä ja viimeisin kahden sentin korotus astui voimaan lokakuun alussa. Uusi korotus mukaan lukien tuottajahinta on noussut vuoden aikana noin 16 %. Valion hallitus vahvisti tuottajamaidon hinnan korotuksen kokouksessaan 5.11.2007.

Maidon tuotantokustannukset ovat nousseet huomattavasti kuluneen vuoden aikana Suomessa. Erityisesti kohonneet energia-, rehu- ja korkokustannukset rasittavat tilojen taloutta.

Maitoraaka-aineesta on pulaa, mikä on nostanut tuottajahintoja kaikkialla maailmassa sekä johtanut maitojauheen, voin ja juuston hintatason nousuun raaka-ainemarkkinoilla. Myös maitotuotteiden kuluttajahinnat ovat kääntyneet syksyn aikana voimakkaaseen nousuun eri puolilla maailmaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Pekka Laaksonen, Valio Oy, puh. 010 381 2001.