Valion Vanhanajan maidolla oli kysyntää

Valion juhannusviikon kausituote, Oulun meijerin valmistama Vanhanajan maito, osoittautui vetovoimaiseksi. Täysrasvaisen ja homogenoimattoman maidon myynti kasvoi 6 % viime vuoteen verrattuna. Perinteisesti vain Oulun seudulla juhannusviikolla myynnissä olevaa maitoa myytiin tänä juhannuksena myös joissakin myymälöissä Etelä- ja Keski-Suomessa.

Vanhanajan maidon rasvapitoisuus on sama kuin lehmästä lypsetyssä maidossa eli noin 4,3 %. Maito pastöroidaan, mutta ei homogenoida eli maidon rasvaa ei pilkota mekaanisesti pienemmäksi. Homogenoimaton täysmaito saostuu juustonjuoksetteella kauniiksi, kiinteäksi juustoumaksi. Ilman juoksetettakin Valio Vanhanajan maidosta syntyy pitkään keittämällä herkullinen juustokeitto.

Makiajuusto on maistuva perinneruoka

Oulun seudulla on syöty punertavaksi värjäytynyttä ja maukkaita juustokokkareita sisältävää keittoa vuosikymmenet. Niin sanottu makiajuusto on trendikästä slow foodia kirjaimellisesti:

-  Juhannusaamun perinteisiin jo äidin pikkupojasta alkaen on kuulunut makiajuustolla eli juhannusjuustokeitolla herkuttelu.  Äiti aloitti makiajuuston keittämisen varhain aamuyöstä, jotta aamulla, kun väki kerääntyi ihailemaan juhannusaamun koreutta, sai samalla nauttia keitosta. Keittämiseen äiti varasi aikaa viidestä seitsemään tuntia ja mitä kauemmin juustoa malttoi keittää sitä punaisemmaksi sen väri syveni, muistaa Valion myyntipäällikkö Tuomo Häkkilä.

Keittämisen aikana maitosokeri karamellisoituu ja makeuttaa keitoksen sekä muuttaa värin kauniin punertavaksi.

- Toivottavasti jatkossa saadaan Vanhanajan maito ja perinneruoka levitettyä yhä laajemmalle Suomeen, sillä toimiihan toisella oululaisella perinneruoalla rössypotulla jopa oma rössypottukerho pääkaupunkiseudulla, naurahtaa Häkkilä.

Mahdollisesti myös joulusesonkiin

- Valio Vanhanajan maitoa on Oulussa valmistettu juhannusviikolla kuluttajien toivomuksesta 1990-luvulta lähtien eli siitä saakka, kun Vanhanajan maito poistui Valion valtakunnallisesta valikoimasta, myyntipäällikkö Tuomo Häkkilä kertoo.

- Kysyntä ei vuosien myötä ole hiipunut, päinvastoin. Viime vuosina myynti on hissukseen kasvanut. Juhannusjuuston lisäksi Valio Vanhanajan maito soveltuu erinomaisesti kaikkeen ruoanvalmistukseen, erityisesti puuroihin. Vanhanajan maidon valmistamista on harkittu myös joulusesonkiin puuromaidoksi ja muihin jouluruokiin, Häkkilä toteaa.

Tänä vuonna Valion kuluttajapalvelu sai kymmenittäin kyselyjä ihmisiltä, jotka olivat kuulleet Oulun Vanhanajan maidosta. Ihmiset halusivat tietää, mistä maitoa saa Etelä- ja Keski-Suomessa. Valio Vanhanajan maitoa saadaan varmuudella taas ensi vuoden juhannuksena ainakin Oulun seudulla.

Lisätietoja: myyntipäällikkö Tuomo Häkkilä, Valio Oy, puh. 010 381 5502.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi