VALLOXILTA MONIPUOLISIA RATKAISUJA ASUNTOMESSUILLE

Report this content

Asuntomessuilla Oulussa ovat esillä Valloxin hajautetun ilmanvaihdon ratkaisut sekä kerrostalo- että omakotitalokohteisiin. Astmavuonna 2005 Vallox korostaa hyvän sisäilman merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Erityisen välttämätön hyvä ilmanvaihto on allergiasta ja astmasta kärsiville.

Allergia- ja Astmaliiton asiantuntijapalvelujen johtaja Risto Ruotsalainen toteaa, että riittävä ilmanvaihto kaikkiin huonetiloihin saadaan koneellisella tulo- ja poistoilmanvaihdolla, jonka etuina ovat myös lämmöntalteenotto ja tuloilman lämmitys ja suodatus. – Tarpeenmukaisella ilmanvaihdon ohjauksella alennetaan samanaikaisesti energiankulutusta ja saavutetaan hyvä sisäilman laatu, Risto Ruotsalainen sanoo. Omakotitalo Laivakello (messukohde 45) on taloteknisiltä ratkaisuiltaan korkeatasoinen messukohde. Laivakellossa on Valloxin tulo- ja poistoilmanvaihto, ilmanvaihtokoneena on yli 180 m2 omakotitaloille tarkoitettu Vallox 180. Tehokkaan lämmöntalteenoton ansiosta ilmanvaihtokoneen energiankulutus on suurimmillakin käyttötehoilla alhainen moneen muuhun laitteeseen verrattuna. Järjestelmää ohjataan automaattisesti ja energiatehokkaasti ilmanvaihdon todellisen tarpeen mukaan kosteisiin tiloihin sijoitettujen antureiden avulla. Talon erikoisuutena on Valloxin maakylmä-/maalämpö -ratkaisu, jolla esijäähdytetään tai esilämmitetään taloon ulkoa tuotavaa ilmaa. Talvella ratkaisu säästää energiaa ja kesähelteillä se tuo lisäjäähdytystä. Talon alla on muoviputki, jossa kiertää jäätymätön neste. Lämpö tai viileys siirtyy ulkoa tuotavaan ilmaan erillisen patterin kautta, joka sijoitetaan koneeseen ennen lämmöntalteenottokennoa. Uusien energiatehokkuusmääräysten myötä kerros- ja rivitaloissa yleistyvät ilmanvaihtoratkaisut, jotka ovat jo kauan olleet omakotirakentajilla käytössä. Oulun Isomasto (messukohde 8) on esimerkki kerrostalon hajautetusta asuntokohtaisesta ilmanvaihdosta. Vallox 95 -ilmanvaihtokoneet on sijoitettu asuntojen vaatehuoneeseen. Valloxin kehittämän kattokiinnityslevyn ansiosta ilmanvaihtokoneet voidaan liittää viimeisenä elementtinä valmiiseen järjestelmään muun rakentamisen jälkeen, jolloin ne eivät pölyynny tai vaurioidu rakennustyömaalla. Ratkaisu helpottaa asentamista ja varmistaa hyvää sisäilman laatua. Lisätietoja Vallox Oy Markkinointipäällikkö Markku Mäenpää Puh. (02) 7636 3228 GSM 0400-320 214 Vuonna 1987 perustettu Vallox Oy työllistää 120 henkeä ja sen vuosiliikevaihto on noin 15 miljoonaa euroa. Yrityksen tuotannosta suuntautuu vientiin noin 25 prosenttia. Vallox on uuden sukupolven tuotteissaan keskittynyt erityisesti digitaali- ja avoimen väyläteknologian soveltamiseen hajautetuissa ilmanvaihtoratkaisuissa. Vallox on tehnyt yli 20 vuotta yhteistyötä Allergia- ja Astmaliiton kanssa ihmisten hyvinvoinnin varmistamiseksi ja on yksi Astmavuosi 2005 pääyhteistyökumppaneista. KUVATEKSTIT Oulun_asuntomessut_Laivakello_takka Omakotitalo Laivakellon ilmanvaihtokoneena on Vallox 180. Sen takkakytkintoiminnon avulla saadaan muuten alipaineiseen rakennukseen aikaan hetkellinen ylipaine helpottamaan takan sytyttämistä. Oulun_asuntomessut_Laivakello_Vallox180 Omakotitalo Laivakellon ilmanvaihtokoneena on suurille omakotitaloille tarkoitettu Vallox 180. Oulun_asuntomessut_Isomasto_Vallox95 Vallox 95 -ilmanvaihtokoneet on messujen kerrostalokohde Oulun Isomaston asunnoissa sijoitettu vaatehuoneeseen. Kattokiinnityslevyllä varustettu kone voidaan kiinnittää viimeisenä elementtinä valmiiseen järjestelmään muun rakentamisen jälkeen.