Valmet DNA -automaatiojärjestelmä Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumhankkeen rikastamoon Kaustiselle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 28.3.2024 klo 9.30

Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumhankkeen rikastamoon.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2023 neljännen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Järjestelmätoimitus ajoittuu elokuuhun 2025 ja lopullinen hyväksyntä heinäkuuhun 2026.

Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumhankkeen tavoitteena on valmistaa akkulaatuista litiumhydroksidia yhtiön omista malmivarannoista. Hanke sisältää suunnitellut kaivokset, rikastamon Kaustisella ja litiumjalostamon Kokkolassa. Rakennustyöt ovat käynnissä molemmilla paikkakunnilla.

Yhtiö valitsi Valmet DNA -automaatiojärjestelmän myös Keliberin litiumjalostamoon, jonne se asennetaan tänä keväänä. Täysin kahdennettu järjestelmä takaa luotettavan prosessinohjauksen.

”On hienoa, että Sibanye-Stillwater luottaa edelleen meihin valitsemalla Valmet DNA:n ensisijaiseksi automaatiojärjestelmäkseen myös Keliber-litiumhankkeen rikastamoon. Saman järjestelmän käyttö useilla laitoksilla helpottaa automaatioinsinöörien ja kunnossapitohenkilöstön työtä ja tehostaa toimintaa. Akkukemikaalit edustavat kiehtovaa alaa prosessikehityksessä ja tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia tulevaisuudessa”, sanoo myyntipäällikkö Arto Mäkinen Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoiminnasta.

”Olen mielissäni, että Valmet toimii kumppaninamme myös rikastamon automaatiossa. Projekti sujuu varmasti hyvin. Suunnittelemamme integroitu tuotanto kaivoksista jalostukseen on ainutlaatuinen Euroopassa, ja sillä on suuri merkitys litiumtoimitusten varmistamisessa alueen akkuteollisuudelle”, sanoo Keliber Oy:n toimitusjohtaja Hannu Hautala.

Kuva: Sweco Finland

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmet toimittaa rikastamoon laajan prosessinohjausjärjestelmän ja Valmet DNA User Interface -käyttöliittymän. Valmet User Experience Design Service -palvelun avulla taataan asiakkaan tarpeisiin räätälöity käyttökokemus.

Valmetin toimitus sisältää virtualisoidut Windows-työasemat sekä Valmet DNA Condition Monitoring -kunnonvalvonnan, Valmet DNA Field Device Manager -sovelluksen kenttälaitteiden hallintaan, Valmet DNA historian -informaatiosovelluksen, sovellussimulaatiojärjestelmän ja koulutussimulaattorin liitynnän. Toimitus sisältää integroidut tietoturvaratkaisut Valmet DNA -automaatiojärjestelmälle. Lisäksi Valmet automaatiojärjestelmän laitteet, Profinet-kenttäväylät ja käyttökoulutus kuuluvat toimitukseen.

Tietoa asiakkaista Keliber ja Sibanye-Stillwater sekä Keliber-litiumprojektista

Keliber Oy rakentaa parhaillaan rikastamoa ja litiumjalostamoa Kaustiselle ja Kokkolaan. Yhtiö aikoo olla Euroopan ensimmäinen integroitu tuottaja, joka valmistaa akkulaatuista litiumhydroksidia omista malmivarannoistaan ja toimittaa alueen akkuteollisuudelle kriittistä raaka-ainetta sähkökäyttöisten ajoneuvojen valmistukseen.

Keliber-litiumhankkeen omistavat monikansallinen kaivos- ja metallinjalostuskonserni Sibanye-Stillwater (79,8 %) ja valtio-omisteinen Suomen Malmijalostus (20 %), joka kehittää litiumioniakkujen arvoketjua Suomessa.

Juha-Pekka Jalkanen, johtaja, prosessiautomaatio, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 050 344 7464

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |