Valmet DNA -automaatioteknologiaa maailman suurimpaan datakeskuksen hukkalämmön talteenottoprojektiin Suomessa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 28.5.2024 klo 9.30

Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatioteknologiaa Fortumin ja Microsoftin yhteishankkeeseen, jossa datakeskusten hukkalämpöä hyödynnetään kaukolämpöverkossa. Hanke on ainutlaatuinen, sillä vastaavan mittakaavan konseptia ei ole missään muualla maailmassa. Valmet DNA ohjaa vesi-vesilämpöpumppuja, ilma-vesilämpöpumppuja ja kahta sähkökattilaa kahdella Fortum Power and Heat Oy:n lämpöpumppulaitoksella, jotka rakennetaan Espooseen ja Kirkkonummelle.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Asiakas ottaa vastaan toimituksen Kirkkonummelle syyskuussa 2025 ja toimituksen Espooseen joulukuussa 2025.

Lämpöpumppulaitokset kierrättävät päästötöntä hukkalämpöä kahdelta Microsoftin suunnittelemalta datakeskusalueelta Fortumin kaukolämpöverkkoon. Datakeskusten hukkalämpö kattaa aikanaan 40 prosenttia lämmöntarpeesta verkon alueella. Fortum tuottaa kaukolämpöä Suomessa hiilivapaasti keväästä 2024 alkaen ja hiilineutraalisti ennen vuotta 2030.

”Hukkalämmön talteenottoprojekti Microsoftin datakeskusalueilta on lippulaivahankkeemme, kun muutamme Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten kaukolämmöntuotannon hiilidioksidivapaaksi. Halusimme varmistaa, että automaatioteknologiakumppanimme on luotettava ja että sillä on juuri tarvitsemamme ratkaisut. Valmet on vakuuttanut toimituksillaan muille tuotantolaitoksillemme, joten valinta oli helppo”, sanoo Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnan projektijohtaja Teemu Nieminen.

Hukkalämmön kierrätyksen periaate. Yli 75 % konesalin hukkalämmöstä voidaan ottaa talteen. Kuva: Fortum.com

”Olemme innolla mukana muuttamassa Fortumin kaukolämpötuotantoa Suomessa hiilineutraaliksi. Lämpöpumppulaitokset ovat osa Fortumin kaukolämpöjärjestelmää. Siihen kuuluu Suomenojan voimalaitos, jota on ohjattu Valmetin automaatiolla jo vuosia. Tulevaisuudessa uusia laitoksia voidaan ohjata ja valvoa etänä Suomenojalta. Olemme aiemmin toimittaneet samanlaisia Valmet DNA -automaatiojärjestelmiä Fortumin Vermo 2- ja Mankkaan lämpöpumppulaitoksille”, sanoo myyntipäällikkö Tom Bäckman Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjalta.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän ja Valmet DNA User Interface -käyttöliittymän Kolabackenin lämpölaitokselle Kirkkonummelle ja Hepokorven lämpölaitokselle Espooseen.

Tietoa asiakkaasta

Fortum on yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista, ja sen toimintaa ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Yhtiö tuottaa ja toimittaa luotettavasti puhdasta energiaa ja auttaa teollisuusasiakkaitaan vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoiminta Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Tom Bäckman, myyntipäällikkö, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 050 317 4355, tom.backman@valmet.com

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |